Socialdemokraterna riskerar jobben för tusentals unga

Socialdemokraterna föreslår höjd restaurangmomsen och arbetsgivaravgifter för unga upp till 26 år. Det presenterade partiet idag i sin budgetmotion för 2014.

- Förslaget är en dubbelstöt mot tusentals anställda i hotell- och restaurangbranschen, särskilt ungdomar, som riskerar att se sina jobb slås ut, säger Eva Östling, vd på Visita.

Socialdemokraternas budgetmotion slår fast att partiet vill höja restaurangmomsen från dagens 12 till 25 procent om de får bilda regering efter riksdagsvalet nästa år. Likaså fastlås att arbetsgivaravgifterna för unga skall höjas.

- Enbart höjda arbetsgivaravgifter skulle kosta besöksnäringen 1,5 miljarder kronor årligen. Det motsvarar kostnaden för flera tusen heltidsanställda unga. Sedan restaurangmomsen sänktes 2012 har inte mindre än 10 000 nya jobb skapats. För mig är det obegripligt hur man kan lansera dessa skattehöjningar som en del i en politik för fler jobb, säger Eva Östling, vd på Visita.

- Det finns ännu inga offentliga utredningar av effekterna av sänkt moms på restaurangmat men baserat på SCB:s statistik kan vi se 10 000 fler anställda sedan reformen genomfördes. Ändå kan Socialdemokraterna redan idag döma ut reformen som verkningslös. Det är inte ett seriöst angreppssätt, säger Eva Östling.

- En höjd arbetsgivaravgift och en höjd restaurangmoms kommer utan tvekan att göra det tuffare för företag att anställda. Men det är värre än så. Tre av fyra restaurangföretagare uppger att de sannolikt skulle tvingas säga upp personal om restaurangmomsen höjs. Att fördubbla restaurangmomsen och höja ungdomsarbetsgivaravgifterna är med andra ord ett säkert sätt att ta jobbet ifrån tusentals unga människor i restaurangbranschen, säger Eva Östling.

Näringen är en av de största ungdomsarbetsgivarna och sysselsätter varje år cirka 150 000 ungdomar.

Eva Östling beklagar att Socialdemokraterna inte tycks se besöksnäringens betydelse för sysselsättningen för ungdomar.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:

Eva Östling, VD Visita, 070-3871900, e.ostling@visita.se

Thomas Laurell, Public Affairs, Visita, 076-829 03 47, t.laurell@visita.se