Stark hotellsommar i hela landet

Antalet belagda hotellrum ökade i nästan hela landet under sommaren 2010. Den största relativa ökningen skedde i Uppsala län, där efterfrågan steg med nästan 30 procent jämfört med 2009. Gruppen utländska besökare ökade kraftigt på de flesta håll.
Se beläggningssiffrorna, logiintäkter och antalet gästnätter länsvis och för de 20 största hotellkommunerna på: www.shr.se/hotellsommaren2010

Det har tidigare rapporterats om en strålande hotellsommar i Stockholm. Men då siffrorna för övriga landet från juni till och med augusti nu kommit kan man se att efterfrågan på hotell har varit rekordhög i de allra flesta länen, undantaget Kalmar, Halland och Jämtlands län.

Uppsala ökade mest, men också i Värmlands, Kronobergs, Västmanlands och Stockholms län har beläggningen gått upp med närmare tio procent jämfört med sommaren 2009, som var det tidigare rekordåret. Antalet belagda hotellrum för hela riket ökade med över sju procent jämfört med samma period året innan.

– Utvecklingen är en positiv överraskning, inte minst mot bakgrund av den svenska kronans förstärkning, säger Björn Arnek, branschekonom på SHR.

Förutom att kronan stärkts så har den genomsnittliga prisnivån på ett hotellrum ökat med sex procent.

– Det är glädjande att se att hotellens intäkter börjar öka efter en tuff tid med lågkonjunktur och minskat resande, säger Eva Östling Ollén, vd för SHR.

Som en följd av ökat turistande visar även restaurangerna upp goda resultat från sommaren, enligt SCB:s färska Restaurangindex. (www.scb.se/Pages/PressRelease____301379.aspx)

– Det här sammantaget visar på besöksnäringens stora – och allt större – roll för den svenska ekonomin. Vår personalintensiva bransch sysselsätter mängder av människor och kommer kunna anställa ytterligare tiotusentals när momsen på restaurangtjänster sänks, säger Eva Östling Ollén.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 0703-87 19 00
Björn Arnek, branschekonom SHR, 08-762 74 15

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. SHR samlar drygt 4 100 medlemsföretag med sammanlagt 5 600 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är SHR:s huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. SHR är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv.
Presskontakt Lars Nylander, 08-762 74 22, l.nylander@shr.se