Stor efterfrågan på hotellrum i Stockholm

Efterfrågan på hotellrum i Stockholm ökade kraftigt under sommaren 2010. Detta trots att priserna låg nio procent högre än förra året och att kronans värde stärkts gentemot till exempel euron och den norska kronan.

Läs rapporten här (3 sidor), www.shr.se/hotellsommarenstockholm2010

– Det har varit ett par tuffa år för hotellnäringen, men nu ser vi tydligt att det vänt i Stockholm. Dessa trender syns alltid först i huvudstaden innan de sprider sig ut över övriga landet, säger Eva Östling Ollén, vd för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR).

Den genomsnittliga prisnivån återhämtade sig under sommaren 2010 och ligger nu något över 2008 års sommarnivå. Intäkten per disponibelt hotellrum (RevPAR) ligger klart över nivån sommaren 2008, enligt statistik från STR Global. Förutom prisnivåns återhämtning är förklaringen till detta att beläggningsgraden ökat med sex procent mellan 2008 och 2010. Detta trots en relativt kraftig utbyggnad av hotellrumskapaciteten i Stockholm.

– Det är glädjande att Stockholm tar marknadsandelar som destination. Det visar att det finns behov av ännu fler hotell, förutsatt att vi fortsätter det fina samarbetet vi har inom besöksnäringen för att få hit evenemang, konferenser och för att locka turister, säger Lars Sandberg, ordförande för SHR Stockholm.

Även i de andra nordiska huvudstäderna har hotellbeläggningen ökat, men har där inte lett till någon återhämtning i priserna. Det innebär att intäkten per disponibelt rum (RevPAR) har utvecklats klart bäst i Stockholm jämfört med de övriga tre städerna vid en jämförelse av sommaren 2010 gentemot sommaren 2008. I Stockholm ligger RevPAR 8 procent över nivån för 2008. I Finland är nivån 4 procent lägre, i Oslo 8 procent lägre och i Köpenhamn hela 20 procent lägre.

– Det är framförallt tre faktorer som ligger till grund för Stockholms framgångar. En långsiktig marknadsföring i samverkan med SHR-medlemmar, Stockholm stads stora infrastruktursatsningar med nya hotell och konferensanläggningar och ny evenemangsarena, säger Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 0703-87 19 00
Lars Sandberg, ordförande för SHR Stockholm, 070-250 22 23
Peter Lindkvist, vd Stockholm Visitors Board, 0730-83 85 50
Björn Arnek, branschekonom SHR, 08-762 74 15

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. SHR samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är SHR:s huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. SHR är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv.