Svensk besöksnäring – snart vår nya basindustri

Tillväxtverkets årsbokslut för svensk turism redovisades idag. Svensk besöksnärings bransch- och arbetsgivarorganisation Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) konstaterar att besöksnäringen fortsätter att växa och vill nu se en ökning av anslagen till Visit Sweden.

Besöksnäringens betydelse för svensk ekonomi fortsätter att öka. Varje år växer besöksnäringen och på tio år har omsättningen ökat med 70 procent och sysselsättningen med 25 procent. Få branscher kan visa upp en snarlik ökning. Besöksnäringen är en riktig jobbskapare och Sveriges framtida basindustri, säger Eva Östling Ollén.

Tillväxtverkets årsbokslut visar att turismbranschen ökade med 3,2 procent under 2010 till drygt 255 miljarder kronor. Besöksnäringen skapade under samma period 162 100 helårsverken vilket är en ökning med drygt 3000 st. En stor del av ökningen tillskrivs det ökade antalet utländska turister som kommer till Sverige.

Enligt SHR är tillväxten en logisk konsekvens av de satsningar som gjorts från såväl besöksnäringen och från den politiska nivån. Nu vill SHR att regeringen permanentar det extra stöd på 50 miljoner kronor till Visit Sweden som anslogs 2010. På sikt vill SHR att anslagen för marknadsföringen av Sverige höjs till 250 miljoner kronor.

Vi måste fortsätta att marknadsföra Sverige internationellt. Den ökade turismen till Sverige är resultatet av ett mycket målinriktat arbete av branschens aktörer och den politiska nivån. Vi har alla möjligheter att ta ytterligare marknadsandelar, men då krävs att både företagen och den politiska ledningen satsar ännu mer, säger Eva Östling Ollén.

Den svenska besöksnäringens aktörer har tagit fram en gemensam nationell strategi för hur man ska få turistnäringen att fortsätta att växa. Strategin har som mål att svensk turism år 2020 ska omsätta 500 miljarder, ha en sysselsättning motsvarande 300 000 års­verken och ett exportvärde på 250 miljarder. Under rubriken ”En fördubblad näring – är det möjligt?” kommer den nationella strategin att diskuteras av några av de stora aktörerna inom besöksnäringen under Almedalsveckan.

Tid: Måndagen den 4 juli, klockan 14.00 -15.00
Plats: Greenroom, Wisby Congress

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:

Eva Östling Ollén, vd SHR, 070 - 3871900

Björn Lundell, pressekreterare SHR, 0708 - 96 90 12

Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-3871900, e.ostlingollen@shr.se

Björn Lundell, pressekreterare, SHR, 08-762 74 22, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
Presskontakt: Björn Lundell, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se