SVENSKA TURISTFÖRENINGEN OCH VISITA GÅR I TÄTEN FÖR KLASSIFICERING AV VANDRARHEM

Vandrarhem i Dalarna stjärnmärks

Svenska Turistföreningen (STF) har tecknat avtal med Svensk Klassificering AB, ett helägt dotterbolag till Visita, om att klassificera och stjärnmärka föreningens anslutna vandrarhem. Syftet är att kvalitetssäkra och därigenom göra tydligt för gästen vad denne kan förvänta sig av respektive vandrarhem.

STF har nära 400 anläggningar i hela Sverige.  Samtliga vandrarhem kommer att klassificeras enligt det nya systemet inom en treårsperiod. Genom att införa och utveckla systemet på STFs samtliga vandrarhem skapas förutsättningar för att på sikt etablera ett rikstäckande system för alla vandrarhem i Sverige.

– Det är oerhört roligt att vi nu kan klassificera våra vandrarhem på ett professionellt vis med ett gemensamt framtaget system.  Det innebär att vi kan säkerställa kvaliteten på våra vandrarhem där vandrarhemmets unika styrkor och inriktning lyfts fram på ett tydligt sätt. Det hjälper gästen att välja ett vandrarhem som motsvarar förväntningarna, säger Magnus Ling, GS/VD på STF.

- När STF på detta sätta går i täten skapas förutsättningar för ett system som över tid kan komma att användas av alla vandrarhem i Sverige fortsätter Magnus Ling.

Klassificeringssystemet för vandrarhem inkluderar över 200 bedömningspunkter vilka genererar en klassificering från en till fem stjärnor.

Vandrarhemmen blir också medlemmar hos Visita i samband med klassificeringen av respektive vandrarhem. Visita välkomnar STFs vandrarhem med stor glädje.

– Visita och Svensk Klassificering AB har en lång erfarenhet av att klassificera hotell och campingplatser. Vi är oerhört glada att inkludera även STFs vandrarhem, en viktig del av besöksnäringen som bidrar till hela Sveriges attraktionskraft, städer såväl som skog och natur, säger Eva Östling, VD på Visita.

Följande vandrarhem i Dalarna kommer att stjärnmärkas:

Avesta vandrarhem
Borlänge vandrarhem
Falun vandrarhem
Sundborn vandrarhem
Falun-Vassbo vandrarhem, Falun
Fågelsjö Gästis, Los
Leksand vandrarhem
Malung vandrarhem
Mora vandrarhem
Navardalens Vildmarksstation, Älvdalen
Orsa vandrarhem
Rättviksgården vandrarhem, Rättvik
Snöå Bruk vandrarhem, Dala-Järna
Gräsheden vandrarhem, Sälen
Hemfjällsgården vandrarhem, Sälen
Turistgården i Särna
Tre Björnar vandrarhem, Älvdalen

Om STF
Inom Svenska Turistföreningen finns nära 400 vandrarhem, hotell, fjällstationer och fjällstugor i Sverige och föreningen har ca 270 000 medlemmar. Internationellt är STF en del av vandrarhemsorganisationen Hostelling International med 4 miljoner medlemmar. Varje år arrangeras tusentals aktiviteter och kurser av anläggningarna och föreningens ungefär 65 lokalföreningar. STF ger ut medlemstidningen Turist. Medelantalet anställda är cirka 250 och STF omsätter ungefär 300 Mkr. Läs mer på www.svenskaturistföreningen.se

Om Svensk Klassificering AB
Svensk Klassificering AB är ett helägt dotterbolag till Visita som ansvarar för en objektiv och kvalitetssäkrad klassificering av hotell, campingplatser och vandrarhem i Sverige på uppdrag av Visita, Svensk Camping SCR och Svenska Turistföreningen STF. I uppdraget ingår även auktorisering av turistbyråer.

Tina Loncaric, Kommunikatör, Visita
t.loncaric@visita.se