Ungdomsjobb vaccination mot framtida arbetslöshet

Den som är arbetslös i unga år löper mer än dubbelt så stor risk att ha en låg inkomst även när han eller hon blir äldre. Den som istället har någon form av anställning som ung vaccineras mot arbetslöshet och riktigt låga inkomster. Det visar en ny rapport från Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR).

I rapporten presenteras en helt ny och unik arbetsmarknadsstatistik. SHR och WSP Analys och Strategi har följt 914 850 enskilda individers löneutveckling mellan åren 1999-2009. Resultatet av granskningen slår hål på myten om att den som tar ett jobb inom hotell- och restaurangbranschen fastnar i en ond cirkel av låglönejobb. Bland de ungdomar som 1999 arbetade inom hotell- och restaurangbranschen finns endast 8 procent kvar i den lägsta inkomstgruppen tio år senare. Bland de ungdomar som var arbetslösa 1999, ligger 18 procent fortfarande kvar i den lägsta inkomstgruppen.

Den som är arbetslös när han eller hon är ung, kan få betala ett högt pris för det livet ut. Att se till att det finns jobb att söka för våra ungdomar måste vara en prioriterad fråga för såväl regeringens som fack och arbetsgivare, säger Eva Östling Ollén, vd på SHR.

I rapporten finns också en sammanställning över den forskning som gjorts om ingångslönernas påverkan på sysselsättningen. En majoritet av forskningsresultaten landar i slutsatsen att höga ingångslöner påverkar sysselsättningen negativt. Särskilt tydligt syns sambandet mellan höga ingångslöner och negativ sysselsättning i priskänsliga och personalintensiva branscher som exempelvis restaurangbranschen.

Idag lockar hotell- och restaurangbranschen många ungdomar, då många av arbetsuppgifterna är relativt okvalificerade samtidigt som ingångslönerna är bland de högsta på arbetsmarknaden. Men sedan följer en avstannande löneutveckling, vilket gör att många söker sig vidare till andra arbetsgivare. Det innebär att hotell- och restaurangnäringen går miste om viktig nyckelkompetens som är nödvändig för branschens utveckling. SHR vill därför tillsammans med sina fackliga motparter lägga grunden till ett nytt lönesystem där det finns en tydligare koppling mellan individens löneutveckling, erfarenhet, prestation och kompetens.

Höga ingångslöner påverkar sysselsättningen negativt. Men höga ingångslöner påverkar också löneutvecklingen negativt för den erfarna personalen. Med en medianlönsamhet på 0,3 procent är löneutrymmet mycket begränsat och vi vill därför tillsammans med facket hitta en avtalslösning där vi prioriterar erfarenhet och kompetens, säger Eva Östling Ollén.

För ytterligare information och intervjuer:

Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-387 19 00
Björn Lundell, pressekreterare, 0708-96 90 12

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
Presskontakt: Björn Lundell, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se