- Välj en av alla de seriösa restauranger som finns i Stockholm

Ekobrottsmyndighetens chefsåklagare Stefan Lundberg hävdade i ett inslag på P4 Radio Stockholm under gårdagen att sju av tio restauranger i Stockholm fuskar med skatterna. Enligt Stefan Lundberg är det dock extremt sällsynt att de restauranger i Stockholm som är anslutna till Sveriges hotell- och restaurangföretagare (SHR) får anmärkningar från myndigheten.

-          SHR delar Ekobrottsmyndighetens uppfattning om att det förekommer fusk inom restaurangvärlden. Det finns dock hundratals seriösa krögare i Stockholm som är medlemmar i SHR och som betalar alla sina skatter, löner och avgifter. Det är viktigt att det också framkommer, säger Eva Östberg Ollén, vd på SHR.

Enligt Eva Östling Ollén är det ytterst bara konsumenterna som kan få bort de oseriösa restaurangerna från marknaden.

-          Som konsument kan man välja att stödja de seriösa restaurangägarna genom att äta hos dem. I Stockholm finns det 1011 restauranger som är anslutna till SHR. SHR-märket på dörren är en garanti för att skatter, löner och övriga avgifter är betalade enligt lagens alla regler, säger Eva Östling Ollén.

-          Varje oseriös krögare innebär minskade intäkter för våra medlemsföretag. Jag ser gärna att Ekobrottsmyndigheten blir effektivare på att hitta de oseriösa företagen som förstör för branschens hederliga krögare. Det tjänar våra medlemmar och samhället på, säger Eva Östling Ollén.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-3871900, e.ostlingollen@shr.se
Björn Lundell, pressekreterare, SHR, 08-762 74 22, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
Presskontakt: Björn Lundell, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se