VINNARNA ÄR KORADE I VISITAS GYMNASIE SM

I lördags den 15 Mars hölls finalen i Visitas Gymnasie SM. 24 lag från gymnasieskolor från hela Sverige tävlade i grenarna Kock, Hotell, Turism och Servering på Stockholms Hotell och Restaurangskola.

Gymnasie SM är Sveriges äldsta och mest prestigefulla tävling för gymnasister på hotell-och restaurangprogrammet. Gymnasie SM är en nationell, återkommande tävling som genomfördes för först gången 1989. Flera av dagens stjärnkockar har medverkat som gymnasieelever i denna anrika tävling.

Årets vinnare är:

Turism                                                                           Servering

Virginska Skolan, Örebro                                              Rönnowska Skolan, Helsingborg

Andreas Lundskog                                                         Marcus Kvist

Felicia Högman von Post                                              Felicia Prütz

Hotell                                                                             Kock

Gymnasieskolan Vipan, Lund                                        Dackeskolan, Mjölby

Emil Fäldt                                                                       Elin Engström

Alec Ahlgren                                                                  Natacha Häll

-       Gymnasie-SM är ett strålande sätt för våra framtida kockar, hotellchefer, framtida turistbyråchefer och hovmästare att pröva sina vingar. Tävlingen sätter verkligen elevernas fantastiska talanger i centrum och inspirerar fler ungdomar att söka sig till branschen, säger Peter Thomelius, Utbildnings och HR chef på Visita.

Vinnarlagen får med sina lärare, komma till Stockholm för en heldag med övernattning och besök på några av Sveriges mest omtalade och berömda hotell och restauranger. De får träffa branschfolk och får även en inblick i hur det är att jobba på framstående restauranger och hotell. Dagen avslutat med en minnesvärd middag på en välkänd fine-dining restaurang i Stockholm.

Tina Loncaric, Kommunikatör, Visita
t.loncaric@visita.se