Visita beklagar HRFs beslut att stranda förhandlingarna

HRF har idag meddelat att man strandar avtalsförhandlingarna med sin motpart Visita.

– Vi beklagar att vår motpart väljer att stranda förhandlingarna eftersom vi hela tiden haft ambitionen att förhandla. Vi har föreslagit frivillig medling för att föra processen framåt om ett nytt avtal, säger Eva Östling Ollén, vd på Visita.

Visita avvisar fackets påstående om att man inte tar ansvar och är ovilliga att förhandla. HRF har i sina avtalsyrkande krävt i princip dubbelt så höga lönepåslag som övriga marknaden, samtidigt som man ställt ett antal mycket kostsamma krav på förändringar i de övriga avtalsvillkoren.

Att bygga sina krav med utgångspunkt från en orealistisk omvärldsbild och att stå fast vid detta i en inledande förhandling är inte att ta ansvar. Vi har hela tiden haft ambitionen att använda våra planerade förhandlingsdagar för att få igång en dialog och för att förhandla. Frivillig medling har ur vår synvinkel varit det enda alternativet för att komma vidare i förhandlingarna. Nu har HRF strandat förhandlingarna och Medlingsinstitutets inblandning blir ofrånkomlig. Vi hoppas därför att vi med medlares bistånd ska kunna komma vidare och komma överens med vår motpart, säger Eva Östling Ollén.

För ytterligare information, kontakta:
Pontus Sjöstrand, förhandlingschef, Visita

Björn Lundell, pressekreterare, Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se