Visita föreslår frivillig medling

-          Facket kräver mer än dubbelt så mycket som alla andra

Visita har idag föreslagit HRF att man ska kalla in frivilliga medlare för att bryta det dödläge som uppstått i förhandlingarna om de hotell- och restauranganställdas och övriga anställda inom svensk besöksnärings avtalsvillkor. Facket avvisade dock förslaget, men Visita hoppas att man omprövar sitt beslut så snart som möjligt.

Bakgrunden till Visitas begäran är att HRF utöver mycket höga löneökningar kräver långtgående förändringar av de allmänna villkoren i avtalet som skulle bli mycket kostsamma för företagen. Fackens totala avtalskrav är därför mer än dubbelt så höga än det märke på 2,6 procent som de avtal som hittills slutits i årets avtalsrörelse landat på.

-          HRF vill dramatiskt begränsa möjligheterna för exempelvis skidanläggningar och restauranger att säsongsanställa och anställa på helger. Men vi kan inte ha skidliften igång på sommaren och uteserveringarna öppna på vintern. Våra medlemsföretags verksamhet måste anpassas till skiftande säsonger, när människor är lediga, vill äta på restaurang, bo på hotell eller besöka en nöjespark, säger Eva Östling Ollén, vd för Visita.

Det nuvarande avtalet är ett kollektivavtal som arbetsgivare och fack under många år arbetat fram tillsammans och som bidragit till att branschen kunnat växa och anställa tusentals ungdomar varje år. Nu kräver man från fackets sida förändringar som tar bort det mesta av den branschanpassning som finns och som är helt nödvändig för att våra företag ska kunna bedriva sin verksamhet. Det kommer få konsekvenser.

Varje år får cirka 300 000 personer varav 150 000 ungdomar chansen till ett jobb hos våra medlemsföretag. Om facket skulle få igenom sina krav, skulle betydligt färre unga få den möjligheten, säger Eva Östling Ollén.

Samtliga avtal som slutits hittills i årets avtalsrörelse har landat på det så kallade märket med kostnadsökningar på 2,6 procent. Mot den bakgrunden och med utgångspunkt från fackets krav anser Visita att det behövs hjälp från medlare för att förhandlingarna ska kunna fortsätta.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:

Eva Östling Ollén, VD, Visita, 070-3871900
Björn Lundell, pressekreterare, Visita, 0708-96 90 12

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se