Visita kommenterar förslag om att höja ålderspensionsavgiften

Att öka skatterna för att ha anställda som Socialdemokraterna föreslår idag kommer slå mot jobb och integration. Vad Sverige behöver är reformer som gör det enklare och billigare att anställa. Detta är ett slag i ansiktet på alla företag som skapar jobb runt om i Sverige.

Socialdemokraternas förslag idag om att höja ålderspensionsavgiften med 1,3 procentenheter är ännu en ökad beskattning på ha anställda som kommer påverka jobb och utveckling i hela Sverige.

- Redan idag stoppar den höga arbetsgivaravgiften företag från att växa och att anställa. Att ytterligare höja skatterna skulle vara ett stort hinder för jobbtillväxten och integrationen i hela Sverige, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Besöksnäringen är personalintensiv och sysselsätter nästan 200 000 personer i Sverige. Näringen är Sveriges största integrationsmotor men potentialen är ännu mycket större.

- Besöksnäringen skapar årligen 6000 nya jobb och många går till unga och nyanlända. Om dagens förslag från Socialdemokraterna blir verklighet skulle kostnaden för att anställa höjas ytterligare och det kommer slå hårdast mot just dessa grupper, säger Jonas Siljhammar.
- Sverige behöver reformer för fler jobb, inte färre, och därför måste arbetsgivaravgiften sänkas. Att skicka notan för vallöften som dessa till företagare är totalt fel väg att gå.

Jonas Partheen
j.partheen@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.