Visita och Unionen överens om ett nytt löneavtal

Visita och Unionen kom på måndagskvällen överens om ett nytt avtal för tjänstemännen inom hotell- och restaurangbranschen. Det nya avtalet innebär en löneökning på 2,6 procent.

– Det känns bra att vi kommit överens med Unionen om ett avtal som landade på det lönemärke, 2,6 procent, som har etablerats i årets avtalsrörelse. Det har varit mycket konstruktiva förhandlingar med Unionen, säger Pontus Sjöstrand, förhandlingschef på Visita.

Det nya avtalet löper på 12 månader och ger Unionens tjänstemän en löneökning på 2,6 procent. Med anledning av den sänkta restaurangmomsen har parterna även enats om att sänka avdraget för kost på arbetsplatsen till 40 kr, till förmån för de anställda.

För ytterligare information:
Pontus Sjöstrand, förhandlingschef, Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 300 medlemsföretag med sammanlagt 6000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se