Visstidsanställningar viktiga för hotell- och restaurangnäringen

Visstidsanställningar är viktiga för att hotell- och restaurangnäringen ska kunna möta kundernas efterfrågan. Utan möjligheter att visstidsanställa medarbetare kan många företag inte fortsätta sin verksamhet. Visita har tillsammans med Svenskt Näringsliv och Svensk Handel beskrivit företagens behov av visstidsanställda medarbetare.

En restaurang har mycket att göra under lunchen och på kvällen. En skärgårdskrog eller en nöjespark kanske helt stänger flera månader under året. En konferensanläggning har intensiva perioder på våren och på hösten, medan det kring jul och på sommaren arrangeras färre konferenser. Många hotell- och restaurangverksamheter är beroende av att kunna producera och leverera precis just när kunden efterfrågar det. Syftet med den gemensamma rapporten är att beskriva varför visstidsanställningar behövs och hur de används inom handeln, hotell- och restaurangbranschen.

- Jag blir orolig när jag hör visstidsanställning beskrivas som något dåligt och att LO vill ta bort denna möjlighet. Visstid är helt nödvändigt för att hotell- och restaurangföretag ska kunna anpassa personalstyrkan till när gästerna är på plats, säger Eva Östling VD Visita.

Efterfrågan på hotell- och restauranger kan variera kraftigt över dagen, veckan, månaden eller säsongen. Det behövs helt enkelt fler medarbetare när kunderna är där. Glasskiosken på stranden behöver bara personal under sommarmånaderna. I skidbacken behövs skidlärarna när snön finns och på campingen är det oftast mycket färre gäster på vintern än på sommaren och därmed behövs det färre medarbetare. Därför behövs visstidsanställningar.

I debatten hörs ofta att antalet visstidsanställda ökat. Men andelen visstidsanställda i detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn har i princip varit oförändrade under de senaste tio åren. Inte heller påverkade införandet av allmän visstidsanställning 2007 användandet av visstidsanställningar inom branscherna.

För många unga är ett arbete inom hotell- och restaurangsektorn och detaljhandeln den första kontakten med arbetsmarknaden. Närmare 30 procent av alla unga anställda jobbar inom dessa branscher och många har en allmän visstidsanställning. För de som är äldre är tillsvidareanställning den vanligaste anställningsformen.

- Arbetsgivare inom hotell- och restaurangföretag kan erbjuda arbeten som unga lätt kan ta vid sidan av studier, under säsong eller tillsvidare. Dessa jobb är ofta visstidsanställningar. I Sverige fanns år 2014 684 000 visstidsanställda. I genomsnitt går cirka 280 000 visstidsanställda vidare till en tillsvidareanställning varje år. Visstidsanställning är alltså en mycket viktig inkörsport till arbetsmarknaden, säger Eva Östling VD Visita.

Erik Bratthall, Presschef Visita

e.bratthall@visita.se