Experten Vivian Rössner Wejke om lärarhoten: Våldet kan minska med förebyggande utbildning

Report this content

Enligt en rapport som TV4 tagit fram uppger nästan varannan lärare att de utsatts för hot eller våld på sin skola. Vivian Rössner Wejke - författare och en av Sveriges främsta experter på aggressivitet, hot och våld i arbetslivet - menar att bättre förebyggande åtgärder behövs för att få hot och våld att minska.

Det skrivs dagligen om hot och våld på arbetsplatser. Experten på området, Vivan Rössner Wejke, författare till boken ”Nästan slagen – att bemöta aggressivitet i arbetslivet”, är inte förvånad över siffrorna om lärarnas utsatthet som TV4 presenterat. Hon har sett hur klimatet i skolan hårdnat.

– Många hot i arbetslivet räknas inte som olagliga i lagens mening, men likafullt är det ett stort arbetsmiljöproblem.

Svaren på hur hot och våld kan minska handlar ofta om hur man skyddar sig med hjälp av övervakningskameror, självförsvar och nya rutiner. Rössner menar att det är bra men inte räcker:

– Förvånansvärt lite handlar om hur man bemöter arga människor och hur ett kompetent sätt att hantera andra människors ilska kan vara avgörande för utgången. Det är förebyggande åtgärder och utbildning som kan få hot och våld på arbetsplatserna att minska, säger Vivian Rössner Wejke.

Lärarnas Riksförbunds egna undersökningar visar att hot och våld i skolan är ett tilltagande problem. Många känner en osäkerhet och svårigheter i hur man bemöter aggressiva och hotfulla människor. Vivian Rössner Wejke förklarar att detta kan övervinnas genom utbildning och kunskap.

– Utsatta yrkesgrupper, som lärare, behöver utbildning om hur man ska agera och kommunicera i hotfulla situationer, och kunskap om hur man vänder en hotfull aggression till ett fungerande samspel. Det är först då det är möjligt att jobba proaktivt mot hot och våld på arbetsplatsen och skapa en tryggare arbetsmiljö, säger Vivian Rössner Wejke.

Samtidigt som TV4 presenterar sin rapport om lärares utsatthet ställer den nya lagen om organisatorisk och social arbetsmiljö, som trädde i kraft 31 mars, nya krav på Sveriges arbetsgivare att hantera problematiken.

För mer information, kontakta:

Maja Adersten, Comvision AB
maja@comvision.se / 070-280 79 74
www.rossnerwejke.se

Om Vivian Rössner Wejke

Vivian Rössner Wejke, VD för Forum Humanum, författare och en av Sveriges främsta experter på bemötande av aggressivitet, hot och våld i arbetslivet. Hon har skrivit boken ”Nästan slagen – att bemöta aggressivitet i arbetslivet”, med intervjuer, exempel och lösningar på hur hotfulla situationer kan avvärjas. Vivian har 30 års erfarenhet och har utbildat många företag och organisationer i hur man hanterar hot och våld på arbetet. En av hennes mest kända bedrifter är att hon år 2000 fick våldet mot Stockholms parkeringsvakter att minska med 72 %.

Taggar:

Citat

Utsatta yrkesgrupper, som lärare, behöver utbildning om hur man ska agera och kommunicera i hotfulla situationer, och kunskap om hur man vänder en hotfull aggression till ett fungerande samspel. Det är först då det är möjligt att jobba proaktivt mot hot och våld på arbetsplatsen och skapa en tryggare arbetsmiljö.
Vivian Rössner Wejke, författare och en av Sveriges främsta experter på aggressivitet, hot och våld i arbetslivet
Förvånansvärt lite handlar om hur man bemöter arga människor och hur ett kompetent sätt att hantera andra människors ilska kan vara avgörande för utgången. Det är förebyggande åtgärder och utbildning som kan få hot och våld på arbetsplatserna att minska.