Volati fortsätter växa genom förvärvet av Märkas AB

Volati har förvärvat samtliga aktier i etikettproducenten Märkas AB, vilket är det åttonde tilläggsförvärvet sedan 2019. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till affärsområde Industri och affärsenheten Ettiketto. Märkas omsatte 168 Mkr under 2019.

Vi är mycket glada över möjligheten att förvärva Märkas som är ett bolag vi följt under lång tid. Det är ett välskött bolag med en bred produktportfölj och en stark position inom såväl grafiska etiketter som print & apply-systemlösningar. En av Märkas stora styrkor är att bolaget ligger långt framme när det gäller etiketter för utmanande industriapplikationer. Förvärvet är affärsenheten Ettikettos andra tilläggsförvärv under 2020 och ett resultat av vårt kontinuerliga arbete med att identifiera potentiella förvärvskandidater som kan förstärka verksamheten, säger Nicklas Margård, chef för affärsområde Industri.

Märkas är ett dotterbolag till Eson-Pac med cirka 80 anställda och produktion i Åstorp. Bolaget grundades 1967 och tillhörde under många år Strålfors. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer självhäftande etiketter till såväl konsumentvaror som industriprodukter.

– Med Märkas stärker vi vårt befintliga erbjudande inom självhäftande etiketter och ökar volymerna, vilket ger skalfördelar i produktion samt administrativa effektivitetsförbättringar. Förvärvet passar väl in i Ettikettos strategi om fortsatt tillväxt och kommer bidra till en ännu starkare plattform som helhetsleverantör av etikettlösningar, säger Nicklas Margård.

Finansieringen sker genom Volatis befintliga kreditfaciliteter och bolaget kommer att konsolideras från slutet av september 2020. Förvärvet bedöms inte ha någon väsentlig effekt på Volatis resultat för 2020.

Nicklas Margård, chef affärsområde Industri, 076-200 85 78, nicklas.margard@volati.se

Volati är en svensk industrigrupp grundad 2003 som består av de fyra affärsområdena Handel, Konsument, Akademibokhandeln och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder, över 2 000 anställda och en årlig omsättning om cirka 7 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se.