Förstärkt tätposition inom BRT: Volvo säljer 190 bussar till San Salvador

Report this content

Volvo Bussar Latinamerika har fått en order på 190 stadsbussar till kollektivtrafiksystem (Metropolitan Integrated Transport System of San Salvador, SITRAMSS), i San Salvador, huvudstad i El Salvador. Ordern omfattar 60 ledbussar och 130 standardbussar. Fordonen kommer att ingå i det BRT-system* (Bus Rapid Transit) som är under uppbyggnad. Bussarna kommer vara utrustade med Volvo Bus Fleet Management-systemet, som bidrar till att minska bränsleförbrukningen.

”Än en gång deltar Volvo i processen med att utveckla ett BRT-system i Latinamerika. Det är vi är stolta över, eftersom det är en transportmodell som bidrar till att öka livskvaliteten för stadens invånare”, säger Luis Carlos Pimenta, chef för Volvo Bussar Latinamerika.

Bussarna förvärvas av ett konsortium bildat av bolagen Sipago och Subes. De första 40 fordonen kommer att levereras i december i år, de återstående bussarna under våren 2014. De 60 ledbussarna är av modellen Volvo B340M, 21 meter långa och med plats för 180 passagerare. De 130 standardbussarna är Volvo B290R, som tar 90 passagerare. Det brasilianska företaget Marcopolo kommer att leverera chassin till bussarna.

Ledbussarna är utrustade med alkolås, skivbromsar med ABS/EBS-system, elektroniskt antispinnsystem, elektronisk upphängning och automatisk växellåda.

Nästan alla fordon kommer att vara utrustade med Volvo Bus Fleet Management System, vilket gör det möjligt för trafikoperatören att spåra bussarna i realtid. Systemet förmedlar information om bränsleförbrukning, utsläpp, timmar i drift samt genomsnittlig hastighet per buss och förare. Att kunna se var varje buss befinner sig i realtid gör det möjligt att upptäcka förseningar, problem eller avvikelser i rutterna, och att ta fram en historik över geografiska positioner.

”Det här systemet kommer att öka effektiviteten för trafikledningen. Informationen gör det möjligt att definiera mål, identifiera problem och vidta åtgärder för att öka säkerheten och minska driftskostnaden för bränsleförbrukning och underhåll”, säger Euclides Castro, ansvarig för stadsbussar på Volvo Bussar Latinamerika.

Vidare omfattar ordern teknisk rådgivning från Volvo samt en bedömning av trafiksituationen åt myndigheten som administrerar San Salvadors transportsystem.

”Målet med det här arbetet är att anpassa fordonen till den rådande trafiksituationen och på så sätt öka effektiviteten och genomsnittlig hastighet för bussarna”, säger Idam Stival, försäljningsingenjör, Volvo Bussar Latinamerika.

För mer information, var vänlig kontakta:
Helena Lind, presschef, Volvo Bussar
Tel: 031-323 62 57

Volvo Bussar är en av världens största tillverkare av tunga bussar. Sortimentet omfattar kompletta fordon, chassi, karosser, transportlösningar för städer, leasing, finansiering samt service och underhållskontrakt. Volvo Bussar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt drivsystem för marina och industriella applikationer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. För mer information besök http://www.volvobuses.se/

Taggar:

Citat