Volvo Bussar introducerar ledbuss med hybriddrift

Report this content

Nu förstärker Volvo Bussar sitt modellprogram med en ny ledbuss med hybridteknik. Volvo 7900 Ledbuss Hybrid rymmer upp till 154 passagerare och har upp till 30 procent lägre bränsleförbrukning än nuvarande dieselvariant.

– Många storstäder i Europa efterfrågar bussar som kombinerar hög kapacitet med låg bränsleförbrukning och låg miljöpåverkan. Med Volvo 7900 Ledbuss Hybrid möter vi kundernas behov med en lösning som också uppfyller höga krav på driftsäkerhet och tillförlitlighet, säger Johnny Lidman, produktansvarig Europa på Volvo Bussar.

Den nya ledbussen har kapacitet för upp till 154 passagerare vilket är en ökning med fyra personer, jämfört med den föregående dieselvarianten och fler än någon annan hybridbuss på marknaden. Jämfört med tvåaxliga Volvo 7900 Hybrid sjunker bränsleförbrukningen med 15 procent per passagerare i en fullastad buss.

Volvo 7900 Ledbuss Hybrid är utrustad med Volvos nya femliters dieselmotor på 240 hk. Den är godkänd för Euro 6 och ger extremt låga emissioner. Utsläppen av kväveoxider minskas med 87 procent och partikelutsläppen halveras jämfört med

Euro 5. Bussen har också ett nyutvecklat, effektivt system för värme och ventilation. Tack vare att bussens batteripaket är placerade vid mitt-axeln har den 18 meter långa bussen en jämn viktfördelning, vilket gjort det möjligt att öka antalet passagerare.

Bränsleförbrukning minskas med upp till 30 procent
Liksom Volvo Bussars andra hybridbussar är Volvo 7900 Ledbuss Hybrid en parallellhybrid, där elmotor och dieselmotor kan användas tillsammans eller var för sig. Vid hållplatserna drivs bussen tyst och helt avgasfritt på el. Den energi som genereras vid motorbromsning lagras i bussens batterier och används sedan för att ge ström till elmotorn. Tekniken reducerar bränsleförbrukning och klimatpåverkande utsläpp med upp till 30 procent jämfört med dagens motsvarande dieselvariant. Sedan 2010 har Volvo Bussar sålt över 1 000 hybridbussar till 21 länder med samma hybriddrivlina.

Alla envåningsbussar med låggolv hybrider från 2014
Från 2014 kommer samtliga envåningsbussar med låggolv i Volvo Bussars modellprogram för Europa att vara hybridbussar. Hybridprogrammet omfattar de båda låggolvsbussarna Volvo 7900 Hybrid (4x2) och Volvo 7900 Ledbuss Hybrid samt Volvo B5LH Dubbeldäckare.

Fakta Volvo 7900 Ledbuss Hybrid
Treaxlig ledbuss med lågt golv
Längd: 18 m
Antal passagerare: 154