Tågkompaniet världsledande i kundservice

I Trafikverkets årliga mätning över hur nöjda kunderna är med tågtrafiken blev det skyhöga betyg för Tågkompaniet. På sträckan Borlänge–Mora är hela 98 procent av resenärerna är nöjda med det totala helhetsintrycket av sin resa.

Trafikverket genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera den upphandlade trafiken. I den senaste mätningen för år 2013 uppnådde Tågkompaniet hela 98 procent nöjda kunder på sträckan Borlänge–Mora. Det är en förbättring med två procentenheter jämfört med föregående mätning år 2012.

– Det är ett fantastiskt resultat och förmodligen det bästa i Sverige. Vi är jätteglada för att kunderna gillar oss och är stolta över det hårda arbete vi gör varje dag. Att kunderna är så nöjda med vår trafik mellan Borlänge och Mora är särskilt roligt eftersom vi nyligen har inlett ett samarbete med Siljan turism, säger affärschef Per Wikström, Tågkompaniet.

Det är Tåg i Bergslagen AB som har upphandlat tågtrafiken i Bergslagen av Tågkompaniet. Och de är mycket nöjda med sin operatör.

– Vi tycker att Tågkompaniet gör ett jättebra jobb med duktig personal och hög service till resenärerna. Resultatet från Trafikverkets mätning är ett kvitto på detta, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen AB.

Även i de övriga delarna av Bergslagstrafiken gillar kunderna Tågkompaniet. På sträckorna Gävle–Fagersta–Örebro och Gävle–Borlänge–Mjölby är 94 procent av resenärerna nöjda med helhetsintrycket av sin resa. Även detta är mycket bra resultat.

– Vi har branschens bästa personal ombord på tågen. Det är bland annat dem vi ska tacka för detta fina resultat, så i dag bjuder vi personalen på tårta, säger Per Wikström.

Trafikverkets årliga kundundersökningar omfattar all trafik som upphandlas av Trafikverket eller med ekonomiskt stöd från Trafikverket. Tåg i Bergslagen AB får årligen ca 36 miljoner kronor från Trafikverket som stöd till den upphandlade trafiken. Undersökningen år 2013 har omfattat 30 linjer, varav 7 buss-, 7 flyg-, 12 dagtågs-, 2 nattågs- och 2 färjelinjer.

Ytterligare upplysningar: Affärschef Per Wikström, tel: 0243-79 54 00

Svenska Tågkompaniet AB är uppstickaren på den svenska järnvägsmarknaden. Sedan starten år 1999 har vi tagit över och drivit 11 trafikuppdrag och alltid förenat trafikövertagandet med förbättrad kvalitet. Varje dag reser ca 15 000 människor med oss, från Sundsvall i norr, till Mjölby i söder och Kongsvinger i väster. Vi har nöjda kunder och hög punktlighet – i genomsnitt ankommer mer än 91 % av tågen till slutstation inom fem minuter. Tågkompaniet är ett helägt dotterbolag till NSB AS och ingår i NSB-koncernen.