30-årigt samarbete med Folkuniversitetet förlängs

Folkuniversitetet hyr sedan 1994 drygt 4 000 kvadratmeter på Norra Allégatan i Göteborg av Wallenstam. Ett samarbete och avtal som nyligen har förlängts med ytterligare 10 år. Framåt sommaren påbörjar Wallenstam en renovering och ombyggnation i fastigheten med hållbarhet i fokus avseende både administrativa ytor och lärmiljöer.

– Vi har haft glädjen att ha Folkuniversitetet som hyresgäst i hela 30 år. Jag är stolt över att vi nu lyckats möta deras behov av framtida utveckling och fått fortsatt förtroende som hyresvärd för en lång tid framöver, säger Marina Fritsche, regionchef Göteborg och vice vd för Wallenstam.

Renoveringen kommer att genomföras i etapper för att påverka ordinarie verksamhet så lite som möjligt. Värmesystem, belysning och ytskikt ses över i hela fastigheten och själva entrén flyttas något för att bidra till bättre flöde och en mer välkomnande miljö. Störst förändring kommer att ske i fastighetens övre plan som nyttjas administrativt. Här skapas större grupprum, öppna kontorsytor och en trivsam multilounge för alla medarbetare.

– Vi är glada över att ha med oss Wallenstam i vår långsiktiga nysatsning på folkbildning, utbildning och kultur. Med renoveringen anpassar vi lokalerna för framtiden och gör dem mer inbjudande och representativa för vad Folkuniversitetet står för, det vill säga öppenhet, nyfikenhet och förändring, säger Stig-Olov Blixt, stiftelserektor vid Folkuniversitetet.

Folkuniversitetets idé är att genom kunskap och skapande ge människor förutsättningar för ett rikare liv. Folkuniversitetet bedriver folkbildning och vuxenutbildning i hela Sverige och växte fram ur universitetsvärlden under 1930- och 1940-talen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38, elisabeth.vansvik@wallenstam.se

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.