Genomförda affärer, byggstarter och inflyttar under kvartal 3, 2022

Under kvartalet byggstartade Wallenstam 169 hyreslägenheter i projektet Nacka Grace. Dessutom startades ett ombyggnations- och påbyggnadsprojekt i en kommersiell fastighet på Stampgatan i centrala Göteborg.

Kvarteret Nacka Grace byggs i nyklassicistisk utformning längs Nya Gatan i centrala Nacka, och kommer att omfatta tolv trapphus med totalt 169 hyreslägenheter och tolv lokaler i entrévåningarna.

Den kommersiella fastigheten på Stampgatan i Göteborg kommer att byggas om och moderniseras, samt byggas på med 1,5 våning omfattande cirka 2 000 kvm. Som tidigare kommunicerats kommer coworkingaktören Convendum att bli ny hyresgäst och hyra drygt 4 200 kvm i huset, som beräknas stå färdigt hösten 2023.

Inga lägenheter har färdigställts under kvartalet. Sammantaget har Wallenstam 1 836 lägenheter under produktion per den 30 september 2022.

Dessutom har Wallenstam gjort markaffärer med Nacka kommun, i anslutning till Wallenstams stadsutvecklingsprojekt i Älta. Köpeskillingen uppgick till cirka 3 Mkr avseende försäljning och cirka 18,5 Mkr avseende förvärv. Från- och tillträden skedde i juli.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 65 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.