Genomförda affärer och byggstarter under Q4 2019

Under kvartalet byggstartades närmare 300 lägenheter i två projekt, i Uppsala och Sundbyberg.

Det ena projektet avser 161 hyreslägenheter i stadsdelen Rosendal i Uppsala. Det andra projektet omfattar 133 hyreslägenheter i etapp 3 i vårt stadsutvecklingsprojekt Umami Park i Hallonbergen, Sundbyberg. Samtliga 294 lägenheter planeras vara inflyttningsklara under 2021.

- I Umami Park ska vi bygga totalt 900 lägenheter, just nu är mer än hälften byggstartade eller färdigställda, säger Hans Wallenstam, vd.

I vårt stadsutvecklingsprojekt i Mölnlycke Fabriker i Härryda byggstartades två idrottshallar samt ett p-hus som ska serva de 600 bostäder som håller på att byggas.

Den 19 november tillträdde Wallenstam projektfastigheter i Tyresö, omfattande cirka 12 500 kvm mark nära Tyresö Centrum.

Wallenstam har också förvärvat 8,5 % av aktierna i Tmpl, ett PropTech-bolag som utvecklar en digital kommunikations- och serviceplattform riktad mot bostadsfastigheter och kommersiella fastigheter. Vår egen Wallenstam-app som under året börjat lanseras till boende i våra fastigheter är utvecklad i samarbete med Tmpl.

Under kvartalet blev det också klart att Wallenstam utsetts till en av fyra ankarbyggherrar i ett kommande stadsutvecklingsprojekt i Knivsta kommun. Avtalet innefattar även en markanvisning om 250 lägenheter för Wallenstams del, vilket offentliggjordes i ett pressmeddelande den 13 november 2019.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 50 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.