Genomförda fastighetsaffärer och byggstartade projekt kvartal 2, 2019

Wallenstam har byggstartat ytterligare 165 hyresrätter samt ett kommersiellt projekt omfattande cirka 20 000 kvm i Kallebäcks Terrasser i Göteborg. Fastigheten Lorensberg 54:9 i Avenyområdet, Göteborg, har tillträtts och fastigheten Johanneberg 15:32 i Göteborg har frånträtts under kvartalet.

– Det är fortsatt mycket stor efterfrågan på centralt belägna kommersiella ytor i Göteborg, och den fastighet i Avenyområdet som vi nu tillträtt kompletterar vårt centralt belägna bestånd på ett mycket bra sätt, säger Hans Wallenstam, vd.

I april byggstartade Wallenstam 165 hyresrätter, samt ett kommersiellt projekt med en total area om cirka 20 000 kvm i Kallebäcks Terrasser, Göteborg. Både hyresrätterna och de kommersiella lokalerna planeras färdigställas 2021.

– Med kvartalets byggstarter i Kallebäcks Terrasser har vi nu drygt 430 lägenheter och cirka 20 000 kvm kommersiell yta i produktion i den nya stadsdelen, där vi planerar för totalt 1 800 lägenheter, arbetsplatser och olika typer av service såsom butiker och skola, säger Hans Wallenstam, vd.

Följande affärer har genomförts under kvartalet:

• Fastigheten Lorensberg 54:9 med adress Lorensbergsgatan 2-4/Vasagatan 45 i Avenyområdet i centrala Göteborg tillträddes den 1 april. Säljare var SEB Trygg Liv. Köpeskillingen uppgick till 375 Mkr, vilket tidigare offentliggjorts i ett pressmeddelande den 14 februari 2019.
  • Fastigheten Johanneberg 15:32 med adress Volrat Thamsgatan 4 i Göteborg har frånträtts per den 2 maj. Det överenskomna fastighetsvärdet uppgick till 17,5 Mkr, och köpare var Grandab och Profura.

För ytterligare information:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 47 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.