Händelser under kvartal 1, 2023

Under kvartalet har Wallenstam färdigställt 122 hyreslägenheter i två projekt i Göteborg. Sammantaget har Wallenstam 1 622 lägenheter under produktion per den 31 mars 2023. Wallenstams återköp av egna aktier som startade 25 oktober 2022 har nu avslutats.

I Kv.8 i Kallebäcks Terrasser, som omfattar totalt 266 hyreslägenheter, har 108 lägenheter färdigställts under kvartalet. Därutöver har 14 hyresrätter färdigställts i ett ombyggnationsprojekt på Djurgårdsgatan där lokaler har byggts om till lägenheter.

Inga lägenheter har byggstartats. Sammantaget har Wallenstam 1 622 lägenheter under produktion per den 31 mars 2023.

Wallenstam har också tecknat avtal om försäljning av den kommersiella fastigheten Dragarbrunn 20:6 i Uppsala till ett överenskommet fastighetsvärde om 140,5 Mkr, vilket offentliggjordes i ett pressmeddelande den 9 mars 2023.

Wallenstam har återköpt totalt 500 000 aktier om cirka 19 Mkr under kvartal 1, och har nu avslutat återköp av egna aktier. Efter ovanstående förvärv uppgår Wallenstams innehav av egna aktier till 1 500 000 B-aktier. Det totala antalet aktier i Wallenstam uppgår till 660 000 000, varav 69 000 000 A-aktier och 591 000 000 B-aktier.

Återköpen gjordes på Nasdaq Stockholm med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 26 april 2022. Rapportering av genomförda återköp har skett i enlighet med gällande regler till Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.