Händelser under kvartal 1, 2024

Under kvartalet har Wallenstam färdigställt två nyproduktionsprojekt i Göteborg respektive Uppsala samt om- och tillbyggnationen av en kommersiell fastighet i centrala Göteborg. Sammantaget har Wallenstam 830 lägenheter under produktion per den 31 mars 2024. Wallenstams återköp av egna aktier som startade 20 oktober 2023 har nu avslutats.

Kv.5 i Kallebäcks Terrasser, Göteborg, som omfattar 182 lägenheter, har färdigställt under kvartalet, liksom Kompositören i Uppsala där de sista 69 lägenheterna av totalt 185 nu är inflyttade. Sammantaget har Wallenstam 830 lägenheter under produktion per den 31 mars 2024.

Wallenstams kommersiella fastighet på Stampgatan i Göteborg som har byggts om och till är nu färdigställd. Fastigheten har moderniserats och energieffektiviserats samt fått nytt utseende med en glasad tillbyggnation på 1,5 våning omfattande cirka 1 600 kvm. Som tidigare kommunicerats har coworkingaktören Convendum flyttat in i fastighetens tre översta våningsplan.

Den 20 oktober 2023 startade Wallenstam ett aktieåterköpsprogram med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 3 maj 2023. 1 500 000 aktier har återköpts under programmet, som nu är avslutat. Rapportering av genomförda återköp har skett i enlighet med gällande regler till Nasdaq Stockholm.

Efter ovanstående förvärv uppgår Wallenstams innehav av egna aktier till 3 000 000 B-aktier, köpta till en genomsnittskurs om 43,28 kr per aktie. Det totala antalet aktier i Wallenstam uppgår till 660 000 000, varav 69 000 000 A-aktier och 591 000 000 B-aktier.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 800 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,4 miljoner kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.