Händelser under kvartal 3, 2023

Under kvartalet har Wallenstam färdigställt en skola och en förskola i stadsutvecklingsprojektet Kallebäcks Terrasser i Göteborg, där Wallenstam hittills byggt närmare 1 000 lägenheter, och ytterligare 500 lägenheter är under byggnation. Wallenstam har totalt 1 163 lägenheter under produktion per den 30 september 2023.

Totalt omfattar skolan och förskolan i Kallebäcks Terrasser cirka 7 000 kvm. Vid terminsstarten i augusti kunde barn och ungdomar börja på den nya skolan som har plats för 580 elever, och även förskolan kunde i augusti välkomna barn till de helt nya lokalerna.

Hittills har hyresgäster flyttat in i 1 000 lägenheter som Wallenstam har byggt i den nya stadsdelen. Även kontorslokaler, närbutik och vårdcentral finns på plats, och flera andra verksamheter som restauranger och bageri öppnar under hösten. Ytterligare 500 lägenheter är under byggnation och när området står helt färdigt kommer det att omfatta cirka 2 000 lägenheter.

Under kvartalet har Wallenstam färdigställt 67 hyresrätter i följande projekt:

• 18 lägenheter i ett ombyggnationsprojekt på Lantmätaregatan i Göteborg. Projektet är helt färdigställt. Fastigheten Kvillebäcken 5:6 ingick i den affär som Wallenstam gjorde med Ikano Bostad 2022, och frånträddes den 29 september 2023 enligt avtal.
  • 33 lägenheter i Bersån, Uppsala. Projektet som omfattar totalt 98 lägenheter är nu helt färdigställt.
  • 16 lägenheter i Kompositören, Uppsala. Projektet omfattar totalt 185 lägenheter, varav 34 nu är färdigställda.

Därutöver har åtta brf-radhus i projektet Pixbo Sjöterrass i Härryda kommun färdigställts, och försäljning har startat.

En sporthall i Mölnlycke Fabriker har sålts till Härryda kommun för 37 Mkr. Överlåtelse av fastigheten sker genom fastighetsreglering och frånträde ägde rum den 4 september 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.