Korrigering av rapporterat genomsnittligt direktavkastningskrav

Ett fel har upptäckts i rapporterat genomsnittligt direktavkastningskrav för kvartal 4 2022 avseende fastigheter i Göteborg. Den värdering av fastigheterna som gjordes i samband med kvartal 4 2022 är dock helt korrekt.

Våra fastigheter värderas enskilt, alltså individuellt per fastighet, varje kvartal. Detta innebär att varje fastighet har ett individuellt direktavkastningskrav beroende på läge, potential, etc. Den värdering som gjordes i samband med kvartal 4 är helt korrekt. Däremot gjordes ett fel vid beräkningen av det genomsnittliga direktavkastningskravet för fastigheterna i Göteborg, detta till följd av felaktig hantering av fastigheter som innehåller både bostäder och kommersiellt. Därmed blev även det totala genomsnittliga direktavkastningskravet för hela bostadsbeståndet och hela det kommersiella beståndet felaktigt i bokslutskommunikén och årsredovisningen för 2022.

• Tidigare redovisat genomsnittligt direktavkastningskrav för kommersiella fastigheter i Göteborg var 4,7 %, korrekt uppgift är 4,5 %. (Årsredovisningen sid. 38, 71)
  • Tidigare redovisat genomsnittligt direktavkastningskrav för hela det kommersiella beståndet var 4,8 %, korrekt uppgift är 4,6 %. (Årsredovisningen sid. 2, 37, 47, 66, 71, Bokslutskommunikén sid. 1, 3, 6, 8)
  • Tidigare redovisat genomsnittligt direktavkastningskrav för bostadsfastigheter i Göteborg var 3,4 %, korrekt uppgift är 3,5 %. (Årsredovisningen sid. 38, 71)
  • Tidigare redovisat genomsnittligt direktavkastningskrav för hela bostadsbeståndet var 3,4 %, korrekt uppgift är 3,5 %. (Årsredovisningen sid. 2, 37, 47, 66, 71, Bokslutskommunikén sid. 1, 3, 6, 8)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.