Kvarter Torget påbörjas i Kallebäcks Terrasser

Mitt i hjärtat av Kallebäcks Terrasser påbörjas nu arbetet med kvarter 6, Torget, som blir områdets mest centrala kvarter med cirka 300 lägenheter och fina lokaler i entrévåningarna. Kvarteret omfattar totalt fyra huskroppar där det högsta huset med 20 våningar blir som en port till hela området, en byggnad som ska representera mer än sig själv. I slutet av 2025 beräknas de första hyresgästerna kunna flytta in.

Ljusa kulörer och omsorgsfulla materialval präglar kvarteret som kommer att växa fram intill det nya torget. Det högsta huset blir en ikonbyggnad i området med inbjudande entréer och stilrena, belysta fasader.

– Det är så härligt att se utvecklingen och hur Kallebäcks Terrasser växer fram. Vi har redan välkomnat drygt 400 bostadshyresgäster och flera fina företag hit. Kvarteret Torget som nu påbörjas blir en välkomnande entré till hela området, säger Marina Fritsche, regionchef Göteborg och vice vd på Wallenstam.

Kvarter 6 byggs enligt Miljöbyggnad silver och de 300 lägenheterna fördelas mellan 1 – 4 rum och kök. I de anslutande kvarteren som successivt växer fram längs Kallebäcks Torggata får de boende direkt närhet till service och restauranger runt hörnet. I kvarterens entrévåningar skapas nya affärsmöjligheter i cirka 20 butiks- och restauranglokaler.

Byggnationen av Kallebäcks Terrasser påbörjades 2019. Hittills har 435 nya bostadshyresgäster, Nordic Wellness, Bico och Cellink etablerat sig i området. Fullt utvecklat kommer Kallebäcks Terrasser att omfatta nästan 2 000 nya hem, ny skola, förskola, kontor, restauranger, caféer och närservice. Utöver kvarter 6, Torget, pågår nu byggnation av skola, förskola och ytterligare fyra bostadskvarter i området med lite drygt 700 hyreslägenheter och fina lokaler i entrévåningarna. Lägenheterna i Kallebäcks Terrasser förmedlas via Wallenstams egen bostadskö.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 64 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.