Sprängning för 300 nya hem i Österåker

Wallenstam bygger 300 nya rökfria hyreslägenheter i centrala Åkersberga i Österåker kommun. Nu har ett sprängtag för nybyggnationen genomförts tillsammans med Michaela Fletcher, Kommunstyrelsens ordförande i Österåker. Det är Wallenstams andra byggstart här då 128 hyreslägenheter påbörjades i maj förra året invid Norrgårdsvägen.

– Det känns härligt att vara igång även med denna nyproduktion i Österåker kommun, det innebär att vi nu bygger totalt cirka 500 nya hyresrätter i centrala Åkersberga, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

De 300 hyreslägenheterna fördelas på två kvarter vid Söra simhall och byggs cirka 450 meter från Åkersberga station. Husen som blir 4-5 våningar höga är ritade av Belatchew Arkitekter. Lägenheterna kommer att vara på 1–5 rum och kök och ha balkong eller uteplats. Här kommer det även att finnas lokaler för exempelvis caféer eller annan verksamhet.

– Arbetet med att lägga grunden för omvandlingen av Åkersberga till en modern stad med småstadskaraktär är i full gång. Söra Kvarter, med sina lokaler för verksamheter i gatuplan, kommer att passa väl in i den nya stadsbilden, säger Michaela Fletcher, Kommunstyrelsens ordförande i Österåker.

Preliminär inflyttning beräknas till juni 2020–juni 2021 och hyresrätterna kommer att förmedlas via Stockholms Bostadsförmedling, Wallenstams egen kö för nyproduktion samt en viss del via Armada.

För ytterligare information och bilder:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 44 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.