Wallenstam tar steget in i Täby kommun

Wallenstam är verksam i de flesta av Stockholmsregionens kommuner med sin projektverksamhet där vi bygger kostnadseffektiva hyresrätter för egen förvaltning. Vi har inte tidigare haft förmånen att få investera i Täby kommun, men har nu förvärvat mark för byggnation av bostäder. Förutom vanliga bostäder kan projektet även komma att innefatta äldreboende, coworking-ytor, företagsbostäder och garage.

Marken ligger i utvecklingsområdet Täby Park, i anslutning till Täby Centrum. Den är detaljplanelagd och omfattar 40 500 kvm ljus BTA. Inom kort startar arbetet med projektering och målsättningen är att kunna byggstarta första kvartalet 2021.

- Vi ser väldigt mycket fram emot samarbetet med Täby kommun. Det känns också väldigt roligt att vi i den här byggnationen kan få med flera olika delar från vår verksamhet, och flera olika boendeformer, säger Hans Wallenstam, vd.

De tre fastigheterna Täby Tibble 10:8 och 10:9 samt Täby Bergkristallen 1 förvärvas per den 29 april genom bolag och överenskommet fastighetsvärde är totalt 185 Mkr. Säljare är TryggHem.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 54 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.