Wallenstam tecknar avtal för köp av Axesshuset i Göteborg

Wallenstam har idag tecknat avtal med Göteborgs Stads Parkerings AB om köp av fastigheten Göteborg Haga 31:5, det så kallade Axesshuset, genom bolag, för ett överenskommet fastighetsvärde om cirka 169,3 Mkr. Tillträde till fastigheten blir preliminärt till hösten förutsatt att Göteborgs kommunfullmäktige fattar positivt beslut i frågan dessförinnan och att en avstyckning avseende befintlig parkeringsanläggning på fastigheten genomförs av säljaren.

– Det här är ett strategiskt förvärv av en fin kommersiell fastighet i centrala delarna av Göteborg. Vi tror på Göteborgs innerstad och dess utveckling. Jag är glad över att kunna komplettera vårt kommersiella bestånd här i ett mycket bra läge i anslutning till Haga och med ett mycket bra kommunikationsläge, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Axesshuset är beläget längs Södra Allégatan i anslutning till stadsdelen Haga i Göteborg. Fastigheten byggdes 1990 och är idag en attraktiv samhällsfastighet med vård- och utbildningskluster med en uthyrningsbar area om 5 074 kvadratmeter. Bland hyresgästerna finns bland andra Västra Götalands Läns Landsting, Capio närsjukvård och Medborgarskolan.

Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel.031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 32 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 300 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi.  Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.