Wallenstam utvalt att medverka i utvecklingen av Landvetter Södra

Wallenstam blir ett av de sex bygg- och fastighetsbolag som ska utveckla Landvetter Södra tillsammans med Landvetter Södra Utveckling och Härryda kommun. Det är i ett strategiskt läge mellan Göteborg och Borås, nära till Göteborg Landvetter Airport, som Landvetter Södra ska byggas. En modern, internationell, innovativ och mänsklig stad för minst 25 000 invånare.

– Det känns det fantastiskt roligt för oss att vara med från början och medverka i utvecklingen av Landvetter Södra. Att bygga innovativt och hållbart i linje med Agenda 2030, så som planen är för Landvetter Södra, passar väl med hur vi vill bygga stad, säger Hans Wallenstam, vd på Wallenstam AB.

Landvetter Södra är, av regeringen, utsedd som en av nio intressanta stadsutvecklingsprojekt i Sverige. Ambitionen är att bli ett föredöme och en del av en nationell världsutställning för hållbart stadsbyggande från start.

– Vi har sedan länge ett fint samarbete med Härryda kommun och ser fram emot att på detta sätt fördjupa samarbetet ytterligare. Vi arbetar aktivt med att både förvalta och utveckla våra fastigheter i kommunen och i slutet av förra året startade vi utvecklingen av Mölnlycke Fabriker med 600 nya bostäder, säger Hans Wallenstam, vd på Wallenstam AB.

Nästa steg för Landvetter Södra är att bilda konsortium och tillsammans lägga strategin och en plan för arbetet med att utveckla den första etappen. Till att börja med är det 15 hektar, med blandad bebyggelse men främst bostäder, som ska byggas i nära anslutning till Landvetter samhälle och Göteborg Landvetter flygplats och Airport City. Detaljplanearbetet som blir exploatörsdrivet väntas påbörjas under kvartal tre och fyra 2019.

För ytterligare information:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 46 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Taggar: