Wallenstams nya affärsplan 2019-2023

Wallenstams styrelse har fattat beslut om en ny femårig affärsplan som startar 1 januari 2019, med målet att under perioden uppnå en substansvärdesökning om 40 kr/aktie. Målet kompletteras med tre viktiga ledstjärnor inom fokusområdena kund, medarbetare och miljö. I samband med den nya affärsplanen görs också justeringar i formuleringarna för bolagets vision och affärsidé.

– En substansvärdesökning om 40 kronor per aktie är ett utmanande mål. Det motsvarar en ökning om 50 % från dagens nivå. Sett till verksamheten kommer vi att göra allt det vi gör idag, fast ännu bättre. Tack vare engagerade medarbetare, en stark finansiell grund och en plan för egen tillväxt finns alla förutsättningar att nå målet för den nya affärsplanen, säger Hans Wallenstam, vd.

Den nya affärsplanen presenteras vid en kapitalmarknadsdag idag den 14 december. En filmad presentation publiceras klockan 13.00 på www.wallenstam/presentationer.

Wallenstams vision:
Wallenstam ska vara människors och företags självklara val för boende och lokaler.

Wallenstams affärsidé:
Vi utvecklar och förvaltar människors boende och arbetsplatser med hög service och långsiktig hållbarhet i utvalda storstadsregioner.

Wallenstams mål i affärsplan 2023:
Att uppnå en substansvärdesökning om 40 kronor per aktie.

Wallenstams ledstjärnor i affärsplan 2023:

• Vi ska med attraktiva lägenheter och lokaler samt god service överträffa kundens förväntningar och årligen förbättra helhetsintrycket av Wallenstam.
  • Genom vår goda företagskultur ska vi vara en attraktiv arbetsgivare och årligen förbättra vårt engagemangsindex.
  • Vi ska årligen minska vår miljöpåverkan, genom insatser inom fokusområdena energi, transporter och resurser.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 44 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.