Wematter släpper 3D-skrivare anpassad för global expansion

Report this content

– SLS 3D-skrivaren Gravity 2022 tål tuffare miljöer, är enklare att underhålla och är anpassad för globalisering

Svenska 3D-skrivartillverkaren Wematter tillgängliggör avancerad SLS-teknik i en användarvänlig hård- och mjukvarulösning. Den nya versionen av Gravity 2022 är mer robust än sin föregångare och har ökad repeterbarhet och servicebarhet. Samtidigt är Gravity anpassad för fler typer av klimat och utvecklad för att klara av utskrifter i fler material som kan stå emot brand och elektrostatiska urladdningar.

Wematter Gravity är en produkt anpassad för ett hyrsystem (Product as a Service). Detta innebär att hårdvaran kan köpas med bibehållet systemtänk som innebär att service, support och licens för mjukvara ingår i en prenumerationstjänst för att säkerställa hög kvalitet och garanterad prestanda för 3D-utskrifterna.

Med 2022 års modell av SLS-3D-skrivaren Gravity införs möjlighet till individuell avläsning av varje pulverförpackning. Detta för att motverka att oerfarna användare av misstag laddar en 3D-skrivare med fel pulver i fall där flera enheter som producerar med skilda material står i samma lokal.

Sedan 2021 har Wematter gått från enbart direktförsäljning till att samarbeta med återförsäljare på en global nivå vilket har ökat kraven på att SLS-system ska kunna placeras inom varierande klimat och temperaturförhållanden (från 0 °C till +40 °C). Därför är en av de största nyheterna nu enskilda kylsystem och förbättrade komponentval, vilket gör att 3D-skrivaren klarar av den nordiska kylan lika väl som sydeuropas hetta och luftfuktighet.

“På grund av den globala uppvärmningen ser vi klimatförändringar i de regioner där Wematter är verksamma, att omgivningstemperaturen kring Gravity blir högre och högre. Dessutom finns det kunder som stänger av sina AC-anläggningar på kvällar och helger för att spara energikostnader. Det gör att bolaget har behövt investera i denna typ av tekniska lösningar”, säger Robert Kniola, grundare och vd på Wematter.

Ett av Wematters värdeord är hållbarhet och därmed är energieffektivitet viktigt. I Gravity 2022 har Wematter bytt flera nyckelkomponenter, för att sänka effektåtgång vid drift med 25 % i bland annat lasersystemet.

“Genom årsmodellrevisionerna Wematter  chans att lyfta produkterna på de punkter vi och kunderna tycker är viktiga och i år har vi valt att prioritera arbetstid genom att eliminera ett av de obligatoriska kontrollstegen mellan varje utskriftsjobb. Dessutom har belysning införts i kammaren för att förenkla pulveravlägsning och utplockning av modeller”, tillägger Robert

SLS-3D-skrivaren Gravity 2022 är utrustad med ett lasersystem som möjliggör både vita, grå eller svarta material från olika materialgrupper. Under nästan ett år har Wematter fokuserat på sensortekniken i Gravity vilket möjliggöra fler material. Det gör Gravity 2022 till den mest kraftfulla, kostnadseffektiva och kompletta multimaterial SLS 3D-utskriftslösningen utvecklad av Wematter hittills med nio olika material och fler under utveckling. Högtemperaturkammaren tillåter användning av mycket specifika och tekniska material vilket tillsammans med PA12, PA11, ESD, PP och TPU-familjen gör den till en av de mest mångsidiga SLS-maskinerna i sin nisch.

Som en konsekvens av att Wematter nu satsar på global marknadsexpansion av bolaget ökar även kraven på en effektiv produktion och därför har Wematter designat om den egenutvecklade elektronik för att passa i ett sammanhang med betydligt högre volymer. Det är också ett sätt för bolaget att inte påverkas lika mycket av den globala halvledarbristen. Flera av Wematters mönsterkort har ny design och Gravity 2022 har numera genomgående i rostfritt stål för att klara fler klimat hos våra kunder.

Sammanfattning

Wematter SLS 3D skrivaren Gravity bygger på Gravity 2021- modellen och inkluderar följande nya funktioner:

• QR-kodavläsning för att individuellt registrera pulverförpackningar
  • Individuellt kylsystem för laser, optik och övrig hårdvara för att klara ett större temperaturintervall (0-40 °C)
  • Nytt energieffektivare laserprojeceringssystem för lägre energiförbrukning
  • Nya pneumatiska system för större kraft för nya material och lägre energiförbrukning
  • Eleiminerat ett av kontrollstegen mellan varje körning för att spara arbetstid.
  • LED-belysning i kammaren för bättre sikt
  • Uppdaterad sensorteknik som förberedelse för fler material
  • Uppdaterad elektronik för bättre producererbarhet
  • Genomgående rostfritt för att klara fler omgivningsklimat

För mer information kontakta:

Jens Gabrielsson
Marknads- och försäljningschef

marketing@wematter.se

Om Wematter AB (publ)

Genom det svenska 3D-skrivarföretaget Wematters banbrytande lösning får sjukhus, kontor och verkstäder tillgång till ett heltäckande system. För första gången kan anställda enkelt själva skriva ut komponenter med samma hållfasthet och kvalitet som traditionell teknik. Den egenutvecklade helhetslösningen gör att kunderna får snabbare produktutveckling eller och en egen serietillverkning. Samtidigt som systemet skapar förutsättningar för ökad flexibilitet, lägre risk och sänkta tillverknings- och utvecklingskostnader www.wematter.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Robert Kniola, grundare och vd på Wematter.