• Wematter/

Wematter stärker erbjudandet till fordonsindustrin med ESD-material för elektronikkomponenter

Svenska 3D-skrivartillverkaren Wematter breddar sortimentet av skräddarsydda material med Aurora ESD som kan användas i elektronikkomponenter framförallt inom bilindustrin.

Statisk elektricitet är ett mycket stort problem inom elektroniktillverkning som kan leda till att elektronikkomponenter skadas eller blir helt förstörda. Aurora ESD (som står för Electrostatic Discharge) är framtagen för att skydda dessa känsliga komponenter så att inte elektrostatisk urladdning sker.

Wematter erbjuder avancerad industriell teknik i en användarvänlig helhetslösning med både hård- och mjukvara. I helhetslösningen ingår även det pulvermaterial som kunden använder för 3D-utskrifter, bland annat standardpulvret Aurora PA11. Wematters nya ESD-material bygger på det beprövade Aurora PA11 och är kolfiberförstärkt för att skapa de ledande egenskaperna samt göra materialet styvare.

“Efter en tuff pandemiperiod där många leverantörsled har fått stänga ner ser vi ett ökat intresset från marknaden på att ha användarvänliga polymera 3D-skrivare med pulverbäddsteknologi. Med fler kundförfrågningar ökar även önskemålet på fler skräddarsydda material. Vi har haft ett spännande år där vi har arbetat fram flera olika material inom Wematter. Nu är det äntligen dags att lansera Aurora ESD vilket gör att kunden kan lösa utmaningar kopplade till distributionen och inte bli sårbara vid till exempel  en pandemi samt få unika egenskaper på komponentnivå. Jag är stolt att få presentera resultatet av hela bolagets satsning på nya material.”, säger Robert Kniola, grundare och vd på Wematter.

Läs mer om Aurora ESD i denna artikel

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tanja Persson

Om Wematter AB (publ)

Genom det svenska 3D-skrivarföretaget Wematters banbrytande lösning får sjukhus, kontor och verkstäder tillgång till ett heltäckande system. För första gången kan anställda enkelt själva skriva ut komponenter med samma hållfasthet och kvalitet som traditionell teknik. Den egenutvecklade helhetslösningen gör att kunderna får snabbare produktutveckling och en egen serietillverkning. Samtidigt som systemet skapar förutsättningar för ökad flexibilitet, lägre risk och sänkta tillverknings- och utvecklingskostnader.

För mer information om Wematter, besök wematter.se

Robert Kniola, grundare och vd på Wematter