Göteborgsprofilen Ronnie Hallgren ny ordförande för West Pride

– Det är en sann glädje att få påbörja arbetet som ordförande i styrelsen för West Pride. Kampen mot orättvisor och förtryck, exkludering och diskriminering behövs nu mer än någonsin. Förföljelse av människor i många länder för deras sexuella läggning och, inte minst, en orättfärdig och grym invasion av Ryssland i Ukraina gör att arbetet i West Pride och dess systerorganisationer runt om i världen behövs mer än någonsin, säger Ronnie Hallgren, nyvald ordförande för West Pride.

Ronnie Hallgren är en av West Prides grundare, då i sin roll som chef för Göteborgs Stadsteater. 2007 grundades "HBT-GBG" som senare blev West Pride av fem kulturinstitutioner; Pustervik, Världskulturmuseet, Blå Stället, Röhsska museet och Göteborgs Stadsteater.

–  Det är min förhoppning och starka tro att vi tillsammans i den nyvalda styrelsen för West Pride kan vara med och fördjupa arbetet för demokrati och ALLAS LIKA RÄTT, säger Ronnie Hallgren.

Ronnie Hallgrens bakgrund
Ronnie Hallgren inledde sin yrkesbana inom scenkonsten och har sedan dess varit verksam på flera av Sveriges större teatrar som konstnärlig chef, teaterchef och regissör. Ronnie har också varit chef för GöteborgsOperan och har under sin karriär även gjort produktioner för Sveriges Radio och Sveriges Television. Förutom ledande befattningar på olika verksamheter har Ronnie Hallgren varit ledamot i konstnärliga råd och referensgrupper för scenkonst på nationell nivå. Utöver ovan beskriven yrkesverksamhet har Ronnie Hallgren även varit verksam inom forskning och pedagogisk verksamhet bl.a. som tillförordnad professor i scenisk gestaltning vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet.

West Prides nya styrelse
Ronnie Hallgren, ordförande
Richard Brodd, vice ordförande
Agneta Wirén, ledamot
Anna Wallin, ledamot
Carin Malmberg, ledamot
Klas Nordh, ledamot
Marcelo Pino Guerrero, ledamot
Fatha Hassan, ersättare
Karlotta Backe, ersättare
Marina Fransson, ersättare
Tanja Lukin, ersättare
Jonas Jonasson, auktoriserad revisor
Patrik Nordin, förtroendevald revisor

Emma Gunterberg Sachs
Verksamhetschef
emma@westpride.se

På West Prides årsmöte den 31 mars 2022 valdes en ny styrelse. Till ny ordförande valdes Ronnie Hallgren som tidigare varit VD för både Göteborgs Stadsteater och GöteborgsOperan. Till ny vice ordförande valdes Richard Brodd. Ronnie brinner för HBTQI+-frågor och ska leda West Pride att fortsätta vara en av Sveriges största konst- och kulturfestivaler som skapar trygga mötesplatser för HBTQI+-personer i Göteborg och Västra Götaland.

Det är en sann glädje att få påbörja arbetet som ordförande i styrelsen för West Pride. Kampen mot orättvisor och förtryck, exkludering och diskriminering behövs nu mer än någonsin. Förföljelse av människor i många länder för deras sexuella läggning och, inte minst, en orättfärdig och grym invasion av Ryssland i Ukraina gör att arbetet i West Pride och dess systerorganisationer runt om i världen behövs mer än någonsin.
Ronnie Hallgren, nyvald ordförande för West Pride