Manifestation för regnbågsflaggan

Report this content

Motståndet mot regnbågsflaggan har ökat markant. Det handlar dels om att organisationer från extremhögern kraftsamlar, vilket helgens misshandel under Skövde Pride är ett tragiskt bevis på, men symbolens budskap och värde ifrågasätts allt mer även i den allmän debatten.

- När personer och organisationer som gör insatser för hbtqi-personers rättigheter hotas och en av de viktigaste symbolerna för hbtqi- och människorättsrörelsen ifrågasätts behöver vi sluta oss samman och visa vilket samhälle vi vill leva i, säger Andreas Hernbo, ordförande för RFSL Göteborg.

Regnbågsflaggan är en symbol för hbtqia+-personers rättigheter men också ett självklart ställningstagande för alla människors lika värde och rättigheter. I Sölvesborg förbjuds nu flaggan från kommunala byggnader, samtidigt som den har varit ifrågasatt i flera andra kommuner. Prideparader, klubbar och människor har attackerats. RFSL ställer in sin medverkan på Almedalen utifrån påtalad hotbild och en förskola stoppas från att få heta Regnbågen - då namnet ansågs för politiskt. Och flaggor saboteras. Därför går organisationer, artister och privatpersoner nu samman för att gemensamt stå upp för regnbågsflaggan och vad den symboliserar.

- Det här är en manifestation mot de hatfulla krafter och de intoleranta vindar som sveper över hela vårt avlånga land, i storstäder som i mindre städer. I Sverige som Europa. I Sölvesborg som i Göteborg. Mot de som vill kalla öppenhet, kärlek och tolerans för ”laddat” och för ”politiskt”, säger Oskar Schwartz, artisten Mollgan.

Manifestationen kommer att genomföras på Götaplatsen, lördagen den 5:e oktober, 15:00. Ett flertal talare och musiker medverkar, däribland Jonas Gardell, Yolanda Bohm Ramirez och Det Brinner. Några av de organisationer som arrangerar manifestationen är West Pride, Musiker Mot Rasism, Göteborgs Rättighetscenter och RFSL Göteborg.

För mer information och en komplett lista av arrangörer och artister, se manifesttionens facebook-evenemang: https://www.facebook.com/events/505101303643409/

Presskontakt:
Andreas Hernbo
Ordförande, RFSL Göteborg

andreas.hernbo@rfsl.se

Citat

- När personer och organisationer som gör insatser för hbtqi-personers rättigheter hotas och en av de viktigaste symbolerna för hbtqi- och människorättsrörelsen ifrågasätts behöver vi sluta oss samman och visa vilket samhälle vi vill leva i.
Andreas Hernbo, ordförande för RFSL Göteborg.
- Det här är en manifestation mot de hatfulla krafter och de intoleranta vindar som sveper över hela vårt avlånga land, i storstäder som i mindre städer. I Sverige som Europa. I Sölvesborg som i Göteborg. Mot de som vill kalla öppenhet, kärlek och tolerans för ”laddat” och för ”politiskt”.
Oskar Schwartz, artisten Mollgan