"Red Bleeding" med artisten SYLVE utsedd till West Prides officiella pridelåt 2024

West Pride är stolta att tillkännage att SYLVE och hans låt "Red Bleeding" har utsetts till vinnaren av tävlingen om att bli West Prides officiella pridelåt för 2024. SYLVE kommer att framföra "Red Bleeding" vid flera tillfällen i Pride Park på Kungstorget i Göteborg den 13-15 juni, där tusentals människor förväntas samlas för att fira mångfald, kärlek och gemenskap.

— Den svenska pride-publiken, särskilt West Pride, har varit en stor del av min resa som artist. Att få stå på West Pride scenen som ambassadör och med årets pridelåt gör mig rörd och överlycklig. Jag reclaimar Göteborg, som jag ofta tyckte kändes läskig och kall när jag var yngre. Det finns nu en stark community och engagemang här. Tack till juryn för förtroendet för mig och min låt, säger SYLVE.

Juryn bestod av Karin Gunnarsson, tävlingsproducent för SVT:s Melodifestivalen, Ronny Larsson, chefredaktör för tidningen QX, den framstående artisten och låtskrivaren Melanie Wehbe samt Anders Olsson, producent för West Prides scenprogram, enades enhälligt om att "Red Bleeding" av SYLVE bäst representerar den kärlek, stolthet och energi som ska genomsyra West Pride 2024.

— “Red Bleeding” med SYLVE känns som helt rätt val. Han är en spännande artist och fantastisk person som kommer leverera årets West Pridelåt med äkta känsla och inlevelse, säger Karin Gunnarsson, tävlingsproducent för SVT:s Melodifestivalen.

Anders Olsson, producent för West Prides scenprogram;
Vi är oerhört glada över att vi enhälligt kunde välja fram SYLVE med låten “Red Bleeding” som West Prides officiella pridelåt för 2024, Låten och budskapen om inkludering och kärlek kommer att utgöra soundtracket till vårt Pridefirande och förhoppningsvis inspirera och förena hbtqi-människor från alla samhällsskikt.

SYLVE om låtens budskap och hur den kom till
– Jag är en kille med två hattar. Den sista maj blir jag legitimerad sjuksköterska, och är det något den här fantastiska utbildningen och yrket har lärt mig hittills är det att trots alla våra olikheter är det mer som förenar oss än skiljer oss. I livets viktigaste eller svåraste stunder, så är vi verkligen extremt lika på många sätt, extremt mänskliga oavsett vår bakgrund, förutsättningar, personligheter, eller för den delen vår sexuella läggning. Det är delvis ur de här insikterna jag skrivit låten. Inte för att förminska de utmaningar vi möter i världen just nu, för de är på riktigt. Men jag vill belysa vår gemensamma mänsklighet och uppmuntra till fler mellanmänskliga möten, säger SYLVE.

Bakgrund SYLVE
SYLVE som ursprungligen är från Lerum utanför Göteborg debuterade 2019 som artist efter att ha skrivit låtar åt både svenska och internationella artister. Sedan dess har han turnerat flitigt i Sverige, och mycket på dess pridescener. Han blev viral på Spotify med låt ”Sommartid (Ett annat vi)” som öppet beskrev sorgen efter en avslutad kärleksrelation med en kille. Sedan dess har han blivit signad på skivbolag, släppt en EP, framträtt i både Radio och TV på bland annat Guldbaggegalan och Lotta på Liseberg. SYLVE har gjort låtsamarbeten med Kristin Amparo, Lovad och Julia Alfrida varav den sistnämnda han släppte pride-temade singeln ”Legacy”. I år väntar en andra EP. Först ut i år var den maffiga balladen ”Love You First” som släpptes 10:e Maj. Näst ut är alltså den officiella pridelåten ”Red Bleeding” som släpps idag den 28:e Maj.

Lyssna på "Red Bleeding" på Spotify

Omslag och pressbilder: Fotograf Magnus Ragnvid

För pressfrågor gällande SYLVE kontakta Marcus Årskog, marcus@yearwoodpr.com, 070-758 57 78

För mer information om West Pride och årets evenemang, besök www.westpride.se