Rekorddeltagande i West Prides Regnbågsparad 2015

Över 14 000 personer gick med i Regnbågsparaden som avslutade West Pride i Göteborg på söndagseftermiddagen.

Först i paraden tågade West Prides styrelse nerför Kungsportsavenyn, tätt följda av privatpersoner som anslutit sig till paraden. Bland de som gick i Regnbågsparaden för första gången syntes IFK Göteborg, Brewhouse och Toyota. Regnbågsparaden begav sig iväg prick klockan tre och det tog nästan två timmar för hela paraden att ta sig nedför Avenyn, förbi Brunnsparken, runda Stora Nygatan och avslutas i Regnbågsparken.

-       Idag såg vi en helt fantastisk uppslutning på paraden. Allmänheten visade ett extremt stort engagemang i år, paraden blev bara större och större. Vi är väldigt nöjda över att se fler organisationer och ideella föreningar, med mer fokus på sport och färre kommersiella företag, säger Linnea Hankins, platschef för Regnbågsparaden.

Cirka 12 000 personer hade samlats vid Götaplatsen för att gå med i West Prides största programpunkt – Regnbågsparaden. I år var det 96 anmälda ekipage, nya som gamla. Totalt räknades cirka 14 300 deltagare när paraden tågade in i den nya avslutningsplatsen; Regnbågsparken.

-       Intresset för West Pride växer för varje år som går. I och med den mediala uppmärksamheten om vad som faktiskt händer runt om i världen för hbtq-personer ökar engagemanget till festivalen. Vi är mycket stolta över att allt fler väljer att samarbeta med oss under prideveckan i Göteborg, säger Emma Percival, verksamhetskoordinator på West Pride.

I Regnbågsparken fortsatte pridefirandet med fjolårets hit, Queer allsång. Galakvällen leddes av Aleksa Lundberg som tillsammans med bland annat Magnus Carlsson och Nour El Refai som fick publiken att skratta, sjunga, dansa till paraddagens avslut.

Förutom att det är rekord i deltagandet av Regnbågsparaden har intresset för West Pride 2015 på fler håll varit rekordstort. Regnbågsflaggorna som West Pride själva hyr ut har i år tagit slut, Infocentrum har haft rekordmånga besökare, närmare 15 000 besök, och årets kampanj Push For Pride har fått över 10 000 knapptryck. Dessutom har Västtrafik dekorerat alla spårvagnar och bussar med hundratals regnbågsflaggor.

West Pride arrangerades i år för nionde året i rad. Över 250 programpunkter arrangerades under de fem festivaldagarna, de flesta i Regnbågskvarteret (området runt Götaplatsen) och i Regnbågsparken (Bältesspännarparken) där det fanns både trogna utställare, men också en hel del nya. Bee Kök & Bar som under festivalen förvandlades till Bee Pride har haft kalas och festligheter varje öppen timme, och en scen mitt i parken har lockat till dans varje kväll. West Prides målgrupp är hbtq-personer i Göteborg och Västra Götalandsregionen, men alla som vill manifestera allas lika värde är välkomna till festivalen.

Tillsammans har vi, med våra volontärer, sponsorer, partners, arrangörer, och fantastiska besökare skapat ännu en färgsprakande festival som tagit över hela staden.

MER INFORMATION, INTERVJUER OCH PRESSBILDER

Emma Percival, verksamhetskoordinator, emma@westpride.se, 0707961198