Stockholm och Göteborg välkomnar med stolthet EuroPride till Sverige sommaren 2018

Two cities, one country – for a united Europe open to the world

Idag beslutade den Europeiska paraplyorganisationen enhälligt att Stockholm Pride tillsammans med West Pride i Göteborg får möjlighet att arrangera EuroPride i båda städerna sommaren 2018. Vi ser fram emot en sommar i regnbågens färger, med ett sprakande firande, debatterande och manifesterande för alla människors lika rättigheter, som inleds i Göteborg i juni och avslutas i Stockholm i augusti.

-       Vi vill utmana ramarna för vad en Pridefestival är. Varje festival är del av en större kamp för alla människors lika rättigheter. Genom att samarbeta med andra festivaler i Sverige och Europa visar vi att Pride- och hbtq-rörelsen är något större än den egna veckan och den egna staden, säger Sandra Ehne ordförande för Stockholm Pride och Laila Poulsen, ordförande för West Pride

Sommaren 2018 kommer att präglas av glädje, politik och solidaritet. Vi kommer gemensamt att fortsätta utmana normer och sätta strålkastarljuset på hbtq-frågor och allas rätt att älska den jag vill och vara den jag är.

I en anda av samverkan och gemensam styrka städerna och festivalerna emellan kommer vi att sätta extra fokus på internationell solidaritet. Kampen ser olika ut runt om i Europa och världen, men vårt gemensamma behov av att mötas är detsamma.

-       Det är med glädje jag välkomnar Europride 2018 till Göteborg! HBTQ-personers rättigheter är mänskliga rättigheter och människovärdet är internationellt. Det är tillsammans som vi kan göra skillnad i världen, säger Anneli Hulthén kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Alla Pridefestivaler är unika och ska så vara, men med ett gemensam EuroPride öppnas nya möjligheter för ett bredare och ännu mer slagkraftigt innehåll i både Stockholm och Göteborg.

Sverige och Stockholm har arrangerat EuroPride 1998 och 2008. Vi får nu möjlighet att fira 20 år i Sverige samtidigt som vi genomför det 25:e EuroPride-arrangemanget.

-       Stockholm är känt världen över för att vara en öppen stad och vi är glada och stolta över att välkomna EuroPride hit för tredje gången. Vi har den kapacitet som krävs för att anordna den här typen av stora evenemang och jag ser fram emot att välkomna besökare från Sverige och hela världen till EuroPride 2018, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm.

Under 2015 arrangerades EuroPride i Riga, 2016 arrangerar Amsterdam och 2017 står EuroPride tillbaka för World Pride som då äger rum i Madrid.

Kontakt:

Sandra Ehne, Ordförande föreningen Stockholm Pride, sandra.ehne@stockholmpride.org, 0702701525

Tasso Stafilidis, Vice Ordförande West Pride, tasso@westpride.se, 0703760403

West Pride och Stockholm Pride kommer att tillsammans hålla den 25:e upplagan av EuroPride under sommaren 2018.