West Pride på Bokmässan 26-29 september 2019

För andra året i rad medverkar West Pride på Bokmässan med ett fullspäckat program och ett helt unikt HBTQ-bibliotek! I West Prides monter på plats C05:12 dyker bland annat Saga Becker, David Zaar, Emma Knyckare, Atilla Yoldas, Mian Lodalen och Maria Ahlsdotter upp. Programmet rymmer möten med författare, boksigneringar, samtal om HBTQ-aktivism, West Prides Homofobiterapi och intervju med Öckerö Pride om Prides betydelse på mindre orter. Länk till hela programmet finns längst ner på sidan.

Utöver monterprogrammet har West Pride samlat det mesta av HBTQ-litteraturen på Bokmässan i sin monter bibliotek med närmare hundra böcker att bläddra i. Genrerna sträcker sig från skräcknoveller till facklitteratur, från självbiografi till fantasy, med något att hitta för alla åldrar. Här kan den som är väl bevandrad i HBTQ-litteraturen hitta nya böcker på temat att läsa, samtidigt som den ovane kan få upptäcka regnbågsböcker för första gången.

I montern finns möjlighet att bli medlem i West Pride, information om West Prides utbildningar och diplomeringar för skolor, företag och organisationer samt sköna stolar att sitta på för att vila benen och samtidigt prata HBTQ och Pride.

På torsdagen riktas fokus mot lärare och annan skolpersonal, med seminarier om West Prides utbildningar och skolans roll i HBTQ-barn och ungdomars liv.

På fredagen håller Öckerö Pride tillsammans med West Pride i tyglarna. Fokus ligger på HBTQ-aktivism, vad Pride kan få betyda på mindre orter och hur en gör när motstånd reser sig.

Lördagen är fylld av boksigneringar och boksamtal, med huvudtemat att hitta sig själv och ta rätten till att vara den en är.

Söndagen presenterar vi West Prides nyutkomna Homofobiterapi, en KBT-terapi i podformat som skapats tillsammans med psykologen Ragnar Bern. Hur skapar vi ett samhälle fritt från diskriminering och fördomar?

www.westpride.se https://bokmassan.se/exhibitors/west-pride/

West Prides vision är en jämlik och inkluderande värld fri från fördomar och diskriminering. Vårt syfte är att synliggöra en mångfald av uttryck genom att samordna och arrangera konst och kultur. Vi skapar mötesplatser och arenor för kunskapsfördjupning, samtal, reflektion, attitydförändring och samhällspåverkan. Vi vill uppmuntra till ett öppet samhällsklimat som motverkar fördomar och diskriminering på grund av sexuell läggning, könsidentitet och/eller -uttryck.

Genom våra arrangemang och samarbetspartners är vi en katalysator för positiv förändring lokalt och globalt. Vi vill skapa mötesplatser för människor och organisationer om hbtq-frågor. Genom konst och kultur får festivalen effekter utanför sin avgränsade plats i tid och rum.