• Wilfast/

Wilfast tillsammans med Ness, Risan & Partners köper Rustas nya centrallager i Norrköping

Report this content

Wilfast har tillsammans med den norska samarbetspartnern Ness, Risan & Partners (NRP) förvärvat Rustas nya centrallager i Norrköping som beräknas stå färdigt i september 2021.  Wilfast har aktivt medverkat i genomförandet av transaktionen och medverkar även som medinvesterare i projektet. Vid tillträdet tar Wilfast över förvaltningen av projektet. – Vi har en lång och mycket väl fungerande relation med Rusta vilket är en viktig anledning till att vi har fått möjlighet att förvärva den här fina logistikfastigheten där vi samtidigt ingått ett långsiktigt hyresavtal med Rusta, säger Mattias Wilson, vd på Wilfast.

Den nya fastigheten är på ca 68 000 kvadratmeter och är belägen intill Rustas befintliga lager om 117 000 kvadratmeter som redan idag förvaltas av Wilfast tillsammans med Ness, Risan & Partners.

– Det befintliga lagret förvaltar vi tillsammans med NRP sedan 2015 och vi har redan hunnit medverka till flera utbyggnader. Att vi nu får förtroendet att även förvärva det nya lagret är naturligtvis väldigt roligt och ett kvitto på att Wilfast är en kompetent, erfaren och professionell transaktionspartner och förvaltare av logistikfastigheter.

– Marknaden för logistikfastigheter är het just nu och det finns många köpare till eftertraktade objekt som Rustas nya lager i Norrköping. Med en flexibel organisation och ett nära samarbete med en kompentent och stark finansiär som NRP kan vi erbjuda ett attraktivt upplägg där vi fungerar som både medinvesterare och förvaltare. Det innebär en trygghet för våra hyresgäster och är en garant för att våra fastigheter hanteras långsiktigt med både omsorg och noggrannhet.

Rusta är en detaljhandelskedja som grundades 1986 och har idag nära 170 varuhus i Sverige, Norge, Tyskland och Finland. Den framgångsrika affärsmodellen har ända sedan starten fokuserat på en effektiv logistikhantering, vilket starkt har bidragit till den snabba tillväxten.

– Med Wilfast som förvaltare kan vi känna oss trygga med att allt fungerar. De har genom åren visat att de är professionella och lyhörda vilket innebär att de hanterar förvaltningsärenden snabbt och effektivt. Det gör att vi fullt ut  kan fokusera på vår kärnverksamhet, att vara en effektiv import- och detaljhandelskedja, säger Anders Forsgren, grundare och huvudägare till Rusta.

För mer information:

Mattias Wilson, vd Wilfast. Tel: 0706-20 09 69. E-post: mattias@wilfast.se

Anders Forsgren, grundare och huvudägare, Rusta. Tel: 0705-43 41 70. E-post: anders.forsgren@rusta.com

www.wilfast.se

www.rusta.se

Wilfast är en heltäckande partner på den nordiska fastighetsmarknaden som arbetar med förvaltning, uthyrning, fastighetsutveckling, förvärv, finansiering och försäljning. Våra uppdragsgivare och samarbetspartners består av svenska och utländska fastighetsägare och fastighetsfonder samt noterade fastighetsbolag. Verksamheten är främst inriktad på kommersiella fastigheter inom lager, logistik, industri där vi i merparten av uppdragen även är medinvesterare. För närvarande förvaltar vi cirka 1,2 miljoner kvadratmeter lokalyta, med ett fastighetsvärde överstigande 10 miljarder kronor, i ett 20-tal städer i Sverige samt i Danmark och i Finland.

Citat

Anders Forsgren, grundare och huvudägare till Rusta