1 000 000 000 streams för WiMP

Igår kväll streamade en WiMP-användare låt nummer 1 000 000 000 i musiktjänsten, som funnits tillgänglig i strax över två år totalt. WiMP lanserades i Sverige i februari förra året och tjänsten fokuserar på redaktionellt innehåll och relevant lokal musik. Låten som spelades som nummer en miljard var unga norska artisten Alexandra Joners nya singel Sunrise. Låten spelades av en norsk användare.

”Detta är ett roligt mål för WiMP att nå, vi växer mycket snabbt och det faktum att det var en norsk artist som spelades som nummer en miljard reflekterar att vi än så länge är störst i Norge. Den 2.000.000.000 låten som streamas kommer helt klart vara svensk och ha lyssnats på av en svensk WiMP användare,” säger Fredrik Zmuda, redaktionschef på WiMP Sverige.

Sunrise gick direkt in på norska WiMP Topp 20 första veckan den fanns tillgänglig och låten rör sig nu snabbt uppåt på hitlistan.

Igår publicerades delårsrapporten för första kvartalet för ägarbolaget Aspiro, där det framgick att omsättningen från WiMP nästan tredubblats jämfört med samma kvartal förra året. TV-distributören Canal Digital meddelade också att hela 200 000 av deras kunder nu blivit WiMP-användare. WiMP har totalt över 350 000 användare i fyra länder och ska lanseras i fler länder redan 2012.

För mer information, kontakta Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef Aspiro, tlf. +47 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press

Taggar: