Norska Canal Digital lanserar WiMP på TV

Idag får norska parabolkunder av tv-distributören Canal Digital musiktjänsten WiMP direkt i sin tv. Musiktjänsten blir en naturlig del av tv-menyn för de kunder som har nya pvr-boxen från Canal Digital. Med ett par knapptryckningar på fjärrkontrollen får kunderna full tillgång till hela musikkatalogen och det redaktionella utbudet från WiMP. Det är första gången som denna typen av avancerad musiktjänst lanseras för norska tv-kunder.

- Musikerbjudandet från WiMP har tagits emot mycket väl av våra kunder. Vi vet också att många har satsat på ett bra ljudsystem till sin tv och nu ger vi dem möjligheten att även spela upp miljontals låtar direkt på tvn, säger Petter Carlsen, VD för Canal Digital Norge.

Sedan drygt ett halvår ingår den traditionella musiktjänsten WiMP i tv-abonnemanget för Canal Digitals norska kunder. När bolaget nu också lanserar WiMP på sina tv-boxar från ADB ökas tillgängligheten. WiMP blir en naturlig del av menyn för alla kunder med familjkanalerna och med ett par knapptryckningar på fjärrkontrollen får kunderna full tillgång på musikutbudet från WiMP.

- Utvecklingen går mot att musiken blir allt mer tillgänglig överallt. Medan att lyssna på musik genom streaming tidigare har varit mest en personlig erfarenhet, där människor har haft tillgång genom sin dator eller mobiltelefon, blir det nu mer öppet genom att hela familjen kan njuta av musiken tillsammans i vardagsrummet. Det faktum att Canal Digital nu lanserar WiMP på tv-boxen gör det ännu enklare att använda WiMP. Dessutom får kundera en mycket spännande musikupplevelse med allt det redaktionella innehållet i WiMP med rekommendationer och tips från WiMP-redaktionen direkt på TV-skärmen, säger Per Einar Dybvik, chef för WiMP i Norge.

För att använda WiMP på tv måste tv-boxen vara ansluten till Internet. WiMP hittas genom att trycka på MENU och välja WiMP från menyn. Man använder samma användarnamn och lösenord som på andra WiMP-klienter. När man först loggat in på boxen kommer den ihåg inloggningen sålänge den har ström, tappas strömanslutningen måste man logga in igen.

Nästa vecka tillgängliggör Canal Digital också en ny fjärrkontroll som kan laddas ner från AppStore, som också kan användas för att styra WiMP.

WiMP växer snabbt och finns idag i Sverige, Norge, Danmark och även i Portugal (men där under ett annat varumärkesnamn). Lanseringar av tjänsten planeras dessutom i bland annat Tyskland, Irland och Beneluxländerna. WiMPs fokus är att hjälpa användarna hitta musik i det enorma musikbiblioteket med miljoner av låtar. I juli 2011 blev WiMP utsett till världens bästa musiktjänst på Meffy Awards i London.

För ytterligare information kontakta:
Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef Aspiro / WiMP, +47 908 07 389
Kenneth Tjønndal Pettersen, kommunikationschef Canal Digital Norge, +47 982 57 555

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press

Taggar: