Prisvinnande musiktjänsten WiMP lanseras i Tyskland idag

Musiktjänsten WiMP, som ägs av börsnoterade bolaget Aspiro, lanseras i dag i Tyskland och blir därmed tillgänglig för alla tyska musikälskare. WiMP korades förra året till världens bästa musiktjänst på Meffy Awards i London och har vunnit tester och priser i alla land den finns tillgänglig, i Sverige senast i pryltidningen M3 i slutet på förra året. WiMP specialanpassas till varje land och öppnar i dag i Tyskland med en klar ambition om att vara den bästa musiktjänsten för tyska musikälskare.

WiMP erbjuder en musikalisk upplevelse som är personlig, rik och spesialgjord för varje land. I Tyskland finns givetvis också en lokal WiMP-redaktion på plats, för att tillföra lokalt perspektiv och kompetens. Riktiga människor erbjuder ärliga rekommendationer och tips, precis som förut i skivaffären.

”I Skandinavien har vi legat steget före i utvecklingen när det gäller streamingtjänster, i andra länder är detta fortfarande relativt nytt. 2012 kommer att bli året då även tyskarna upptäcker den revolution som musikstreaming innebär”, säger Aspiros VD Gunnar Sellæg.

WiMP har också utökat sin katalog med tanke på tysklandslanseringen och har tills nu lisensierat över 16 miljoner låtar. Även svenska användare kan nu njuta ny musik från musikbolag som Believe Digital, Kranky och Memphis Industries, som har tillkommit under de senaste månaderna.

”Nästan all musik finns redan i WiMP, men vi jobbar givetvis hela tiden för att få in ännu fler låtar från nya leverantörer. Förutom innehåll specialanpassat för tyska WiMP-användare har vi den senaste tiden bland annat fått in klassiska svenska punkalbum i samarbete med Birdnest Records och Cosmos Music Group samt hela serien Swedish Jazz Masters i samarbete med EMI Music”, säger Fredrik Zmuda, redaktionschef för WiMP i Sverige.

”Givetvis är det spännande för WiMP även i Sverige att tjänsten nu också lanseras i Tyskland, framför allt eftersom vi har en sån stark redaktionell profil. Vi ser fram emot att samarbeta med den nya redaktionen i Berlin,” säger Zmuda.

WiMP har över 350.000 betalande användare världen över och växer snabbt. Tjänsten finns nu i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland och i Portugal där den har ett annat namn. Under 2012 ska WiMP också lanseras i Holland, minst två andra europeiska länder och ett icke-europeiskt land.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 2 maj 2012, klockan 12.00.

För mer information, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef, Tel: 47 908 07 389, e-post: kristin.eldnes@aspiro.com, Gunnar Sellæg, VD, Tel: 47 901 81 528, e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press