WiMP anställer erfaren musikentusiast till Sverigechef

Aspiro Music har anställd Fredrik Zmuda som ansvarig för WiMP i Sverige. Den kritikerrosade musiktjänsten skiljer sig från andra liknande tjänster med sin redaktionella profil och fokus på lokal musik. Avgörande för valet av Zmuda var hans erfarenhet inom musikbranschen och brinnande intresse för att inspirera människor till att upptäcka musik i WiMP.

Musiktjänsten WiMP lanserades i Sverige i februari och är redan väletablerad i grannländerna Norge och Danmark. Som Sverigechef för WiMP kommer Fredrik Zmuda att axla huvudansvaret för WiMPs redaktionella profil, samarbete med svenska partners och skivbolag. Han kommer också att fungera som talesman för WiMP i Sverige.

– Jag har arbetat med musik hela mitt yrkesaktiva liv och tycker att den enorma potential som streamingtjänster har i framtidens digitala musikmarknad är mycket spännande. Med nyskapande lösningar för att hitta rätt bland alla världens låtar ger WiMP ett starkt bidrag till att användaren får en unik och spännade musikupplevelse. Jag ser fram emot att bidra med att utveckla WiMPs profil i Sverige, säger Zmuda.

Fredrik Zmuda har bred erfarenhet från musikbranschen och har de två senaste åren arbetat som A&R-ansvarig i skivbolaget Mars Music och som promokonsult för intresseorganisationen Svensk Musik. Han har tidigare också arbetat som talangscout och A&R och haft anställningar i flera marknadsledande skandinaviska skivbolag, exempelvis Warner Music Scandinavia och Air Chrysalis Scandinavia.

- WiMP erbjuder användarna ett enormt musikbibliotek med 10 miljoner licensierade låtar, därför blir det allt viktigare att guida användarna till den nyaste och bästa musiken genom aktuella rekommendationer och spellistor. Att få en duktig och erfaren eldsjäl som Fredrik med i laget är avgörande för att realisera WiMPs potential på den svenska marknaden, säger Per Einar Dybvik, chef för Aspiro Music.

För frågor, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef i Aspiro, +47 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com, Fredrik Zmuda, Sverigechef för WiMP, 0760217997.

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, iPad och för Logitech Squeezebox. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press

Om Aspiro
Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för tv och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis Deutsche Telekom, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick 2010 till cirka 266 MSEK och företaget har cirka 115 anställda. Mer information finns på www.aspiro.com