Withings lanserar exklusiva dykarklockan ScanWatch Nova: Klinisk precision i klassisk lyxförpackning

Withings revolutionerar än en gång segmentet uppkopplade hälsoenheter genom att kombinera kraftfulla hälsosensorer med eftertraktad och tidlös klockdesign

STOCKHOLM, 5 december 2023 – Withings, världsledande på uppkopplade hälsoprodukter och pionjären inom hybridklockor lanserar nu sin senaste innovation: den exklusiva klockan ScanWatch Nova. Klockan kombinerar möjligheten att mäta och följa hälsomått som EKG, SpO2 och kroppstemperatur med djupgående sömnanalys och avancerad aktivitets- och sportmätning. Allt förpackat i en luxuös dykarklocka i klassisk design.

”ScanWatch Nova ger användaren möjlighet att följa sin hälsoresa med hjälp av avancerad teknik som genomför automatiserade, kontinuerliga mätningar. Klockan kombinerar kraftfulla och banbrytande innovativa hälsosensorer med en elegant estetik inspirerad av tidlös klocktillverkningstradition. Den har även en extraordinär batteritid på 30 dagar”, förklarar Etienne Trégaro, produktchef på Withings.

ScanWatch Nova bygger på samma banbrytande teknik som Withings ScanWatch 2 som lanserades under IFA tidigare i höst. De revolutionerande sensorerna och omfattande hälsomåtten ger användaren möjlighet att både följa sin hälsoresa och för den som vill lära sig mer, djupdyka i relevanta hälsodata.

”Med ScanWatch Nova har vi skapat en extraordinär hybridklocka som är kliniskt kraftfull och som bland annat kan mäta hjärthälsa samtidigt som klockan är otroligt väldesignad. Just kombinationen av möjligheterna med hälsoteknik och luxuös design gör din hälsoresa både effektiv och tidlöst elegant”, säger Éric Carreel, grundare och VD för Withings.

ScanWatch Nova – klockan som kan förbättra din hälsa

EKG av medicinsk kvalitet – när du önskar: ScanWatch Nova kan utföra ett elektrokardiogram av medicinsk kvalitet då det passar dig. Det kan användas för att upptäcka potentiella avvikelser i din hjärthälsa, som förmaksflimmer vilket är en av de vanligaste formerna av arytmier som kännetecknas av oregelbunden hjärtrytm. På 30 sekunder kan användaren via två inbyggda elektroder som vidrörs vid infattningen med handen påbörja en EKG-avläsning med resultat direkt i Withings app.

Sedan lanseringen 2020 har nästan 2 miljoner tecken på förmaksflimmer identifierats med hjälp av ScanWatch.

Indikera början på sjukdom: ScanWatch Nova ger baslinjefluktuationer av kroppstemperaturen dag och natt, ett mått som kan indikera början på sjukdom eller annat hälsotillstånd. Måttet kan även öka förmågan att hantera prestanda och återhämtning genom temperaturvariationszoner för träningspass.

ScanWatch Nova har den revolutionerande TempTech24/7-modultekniken som kombinerar miniatyriserade värmeflödessensorer (mäter energitransit) med en högprecisions temperatursensor (mäter omgivnings- och hudtemperatur), tillsammans med hjärtfrekvens- och accelerometerkalibreringar för att ge en förstklassig bedömning av kroppstemperaturvariationer.

SpO2-nivåer: Med ScanWatch Nova kan du mäta SpO2-nivåer, en uppskattning av mängden syre i blodet. Kombineras med mätning av andra faktorer som andningsstörningar och genomsnittlig syresättning av blodet under natten. God syresättning av blodet är även nödvändigt för att musklerna ska tillföras den energi de behöver för att fungera, något som ökar under en sportaktivitet.

En SpO2-nivå under 90% kan vara ett tecken på dålig syresättning av blodet, även kallat hypoxi.

Förbättrad sömn: Genom att mäta och följa sömnkvaliteten och ge råd om förbättringar kan ScanWatch Nova bidra till att du uppnår en mer vilsam sömn. Som användare kan du se dina sömnkvalitetspoäng och om du själv önskar, förkovra dig i mätvärden relaterat till sömn; faser, djup, varaktighet och avbrott, med information om hur de kan förbättras.

Ökad aktivitet med sömlös spårning: ScanWatch Nova 2 kan spåra parametrar som steg, kalorier, höjd, träningsrutter (via GPS i appen) med möjlighet att automatiskt känna igen mer än 40 dagliga aktiviteter som promenader, löpning, simning och cykling. Dessutom erbjuder klockan bedömning av fitnessnivån genom uppskattning av VO2 Max, som mäter hjärtats och musklernas förmåga att omvandla syre till energi under fysisk träning.

Användare kan lätt byta från metallarmbandet, Oyster, som ingår till ett sportarmband, GKV, särskilt anpassat för träning och att ge ökad komfort under träningspasset (båda armbanden ingår vid köpet).

Klinisk precision möter traditionell lyx i ett designat mästerverk

Lyxig estetik för dykarklockor: En innovativ juvel tillverkad med högsta kvalitet och känsla för detaljer. ScanWatch Nova har en roterande boett i keramik och rostfritt stål med lasergraverade markeringar som följer standardmått vid dykning. Klockan är komplett med Luminova-belagda visare, indikatorer och tjocka, upphöjda index som gör den enkel att använda i svagt ljus. Klockan har även en raffinerad sunray-urtavla med en boett som är spegelpolerad och tillverkad av rostfritt stål. Klockan är vattentät, 10 ATM, och skyddas av ett safirglas med antireflexbeläggning.

Smarta funktioner gör det möjligt att ta del av viktiga meddelanden och mätvärden via OLED-skärmen som har hög upplösning och gråskala för att garantera tydlig läsbarhet.

Fenomenal batteritid: ScanWatch Nova har Withings ikoniska 30 dagars batteritid som gör det möjligt att förlita sig på klockan för kontinuerlig mätning av hälsa, aktivet och sömn – dag som natt, utan att behöva ladda frekvent.

Klockan levereras med en USB-C kabel som möjliggör snabb och full laddning på mindre än 2 timmar.

Ledande teknik: Med hjälp av MultiWave PPG-sensorer och HealthSenseTM - Withings egenutvecklade operativsystem, kan ScanWatch Nova spåra avancerade kardiovaskulära värden, inklusive hjärtfrekvens, hjärtfrekvensvariabilitet1 och EKG. Klockan mäter även SpO22, andningsstörningar och spårar sömnmönster.

Intuitiv app från Withings: Anslut ScanWatch Nova till Withings-appen, som erbjuder ett elegant och användarvänligt gränssnitt. Med appen kan du anpassa skärmen och informationen du ser på klockans display, till exempel hjärtfrekvensvariabilitet1, antal steg, variationen i kroppstemperatur, aktiviteter, meddelanden och samtal och mycket mer.

För att gå ännu längre kan du ställa in dina aviseringar från dina favoriter direkt i appen. Ett långt tryck på kronan kan ställas in till att starta en favoritfunktion och ett alternativ för snabbvisning gör att klockdisplayen aktiveras när handleden lyfts. Via appen får du personliga insikter, trender och rekommendationer för att optimera din hälsoresa.

Tillgänglighet

Klockentusiaster som vill följa sin hälsoresa med stil kan beställa ScanWatch Nova via hemsidan  www.withings.com från den 5 december 2023, till priset 599.95€. Från tidigt 2024 kommer klockan även finnas tillgänglig via utvalda återförsäljare.  Klockan levereras med ett Oyster-armband som går att anpassa från 20 mm till 18 mm för en säker och bekväm passform samt med ett sportband. ScanWatch Nova finns i blått, grönt och svart.

-SLUT-

1. Tillgänglig under 2024
  2. Icke-medicinsk SpO2

För mer information, vänligen kontakta:

Nora Mäki, BCW, nora.maki@bcw-global.com, +46702402391

Om Withings

WITHINGS utvecklar användarvänliga uppkopplade produkter, som ger omfattande hälsokontroller och även är ett hjälpmedel för att nå långsiktiga hälsomål. WITHINGS grundades 2008 av innovatörerna Éric Carreel och Cédric Hutchings, som tillsammans med ett team av ingenjörer, läkare och hälso- och sjukvårdspersonal utvecklar världens mest effektiva enheter som hjälper till att mäta och analysera människors hälsa. WITHINGS utbud inkluderar prisbelönta produkter inom hälsoområdet inklusive hybrid-smartklockor och hälsomätare, uppkopplade vågar, blodtrycksmätare, en smart febertermometer och ett avancerat sömnsystem. Varje mätning och insamlade data visualiseras i gratisappen Health Mate där användare kan få tips, motivation och värdefulla insikter om sin hälsa, som även går att dela vidare med sin läkare. Läs mer om WITHINGS på withings.com