Minebea Intec väljer XMReality som sin plattform för AR-baserad vägledning på distans

Linköping, Sverige—XMReality AB (publ) (NASDAQ First North: XMR), en internationell ledare inom AR-baserad kunskapsöverföring på distans, meddelar att Minebea Intec, en världsledande tillverkare av produkter och system för vägning och inspektion, har valt XMReality Remote Guidance™ för att stödja deras serviceerbjudande.

För att möta den ökade efterfrågan på högklassig service från sina kunder har Minebea Intec, efter en kort teknisk utvärdering under våren, beslutat att integrera XMReality Remote Guidance i sitt tjänsteutbud. Företaget är verksamt i mer än 65 länder och kommer initialt implementera lösningen i sju länder i Europa.

”Vår service blir nu tillgänglig från var som helst i världen, när som helst. Det intuitiva verktyget hjälper till att minska och förebygga störningar samtidigt som tillgängligheten till tekniska system och enheter ökar, och är därmed en viktig del i vår strategi för förebyggande underhåll. Servicetekniker kan ge support i olika processteg från sin plats för att hjälpa användare någon annanstans genom att använda pekare eller gester”, säger Michael Tappe, Global Service Product Manager på Minebea Intec.

"Vi är mycket glada att välkomna Minebea Intec till vår växande kundkrets och det är spännande att möjliggöra effektivare fältservice och en differentiering i serviceerbjudandet genom vår XMReality Remote Guidance lösning till ännu en global koncern”, säger Johan Castevall, CEO på XMReality.

Ordern inkluderar XMReality mjukvara och XMReality Point-Pad™, mjukvaruvärdet är cirka 0,4 MSEK i återkommande intäkter och kommer att redovisas under 2018-2019.

XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem eller förhindra att de uppstår. XMReality:s kunder finns främst inom industrin såsom Bosch Rexroth, ABB, Siemens Industrial Turbomachinery, Electrolux och Bombardier. XMReality är baserat i Linköping och är noterat på Nasdaq First North (ticker: XMR).  För mer information, besök: www.xmreality.com

Om Minebea Intec

Minebea Intec is a leading manufacturer of industrial weighing and inspection technologies. With its headquarters in Hamburg, Germany, for over 147 year the company has been offering product and services which have become synonymous with innovation, performance and reliability. Its product portfolio includes platform scales, load cells, vessel and silo scales, checkweighers, metal detectors, X-ray inspection systems and user-friendly software solutions.

With around 1,000 employees worldwide, 19 sites and a network of over 185 certified international distribution partners, Minebea Intec is a global player in its industry. Having sold more than 90,000 inspection systems, 350,000 industrial scales and indicators, around 1,000,000 industrial load cells, and services worldwide, the company can be relied upon by its customer and partners from a wide range of industries.

Minebea Intec is part of the MinebeaMitsumi Group, one of the leading suppliers of high-precision production components, such as ball bearings and engines, as well as high-quality electronic components, such as sensors, antennae and IoT solutions. The group, based in Tokyo, has over 78,000 employees worldwide and reported a consolidated net turnover of JPY 880.000 million (approx., ERU 6.7 billion) for 2017.

Bolagets Certified Adviser är Redeye AB

Denna information är sådan information som XMReality AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande onsdag den 12 september 2018, kl 12:00.

Citat

Michael Tappe, Global Service Product Manager på Minebea Intec.