Pressrelease från XMReality AB (publ)

APRIL 26, 2019 08:30 CET

Tommy Johansson går in i styrelsen i XMReality.

Tommy Johansson, känd entreprenör med bakgrund från C3 och AMRA valdes in i styrelsen för XMReality på bolagsstämman 25 april.

Tommy Johansson, som utsågs till Årets Näringslivsdiamant i Linköping 2018 har nyligen lämnat medicinföretaget AMRA och ägnar sig nu åt nya utmaningar. Senaste uppdraget är att gå in i styrelsen för XMReality för att bidra med sina erfarenheter av att bygga framgångsrika mjukvaruföretag till internationell nivå.

- Redan 2014 kom jag i kontakt med XMReality och blev imponerad över tekniken och såg samtidigt den stora potentialen internationellt för produkten, säger Tommy Johansson. Jag gjorde också 2014 min första investering i XMReality.  Jag har därför följt bolaget noga under flera år och är nu väldigt glad över att få chansen att jobba mer aktivt med bolaget. I en allt mer global och konkurrensutsatt marknad är bra service en allt viktigare konkurrensfaktor och XMR’s unika AR-teknik kan både bidraga till nöjdare kunder och sänkta kostnader för support och service. Därför ser jag en ljus framtid för bolaget.

Samtidigt valdes även Björn Persson från Investment AB Spiltan in i styrelsen. Björn har tidigare suttit i bolagets styrelse, då under sin tid som Fund Manager hos Almi Invest.

- Jag ser framåt emot att jobba med Tommy i bolagets styrelse säger Björn Persson. Tommys nätverk och hans operativa erfarenhet från att förflytta unga svenska teknikbolag ut på en internationell marknad kommer att vara mycket värdefull. Spiltan är numera största ägaren i XMReality och vi sätter stort värde på en stark styrelse i våra portföljbolag.

- Att Tommy och Björn vill vara med och bygga detta spännande mjukvarubolag på en internationell marknad ser vi som mycket positivt, säger XMRealitys styrelseordförande Claes Nylander.

Claes Nylander, styrelseordförande XMReality
Telefon: +46 (0)705 313422
claes.nylander@xmreality.se

XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (Remote Guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem eller förhindra att de uppstår. XMReality:s kunder finns främst inom industrin såsom Bosch Rexroth, ABB, Siemens Industrial Turbomachinery, Electrolux och Bombardier. XMReality är baserat i Linköping och är noterat på Nasdaq First North (ticker: XMR).  För mer information, besök: www.xmreality.se