XMReality AB (publ), Bokslutskommuniké för 2020

Ett rekordkvartal och ett rekordår! Nettoomsättningen under kvartalet steg med 119 procent och orderingången med 86 procent. På helårsbasis var nettoomsättnings-tillväxten 74 procent, motsvarande siffra för de årliga återkommande intäkter (ARR) var 117 procent.

Kvartalet oktober – december 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 7 072 (3 222) TSEK.
  • Kostnaderna uppgick till -14 482 (-12 374) TSEK.
  • Rörelseresultatet före bokslutsdispositioner blev -6 736 (-7 676) TSEK.
  • Kassaflödet blev -4 703 (-8 414) TSEK och soliditeten var vid periodens slut 59,6 (61,8) procent.

Liksom föregående år var det avslutande kvartalets orderingång starkt, orderingången steg 86 procent till 10 919 (5 868) TSEK. Nettoomsättningen steg hela 119 procent.

Helåret 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 20 701 (11 921) TSEK.
  • Kostnaderna uppgick till -48 059 (-45 001) TSEK.
  • Rörelseresultatet före bokslutsdispositioner blev -24 925 (-27 364) TSEK.
  • Kassaflödet blev 9 267 (-28 451) TSEK.

Orderingången ökade med 76 procent på helårsbasis till 25 992 (14 785) TSEK. De årliga återkommande intäkterna (ARR) steg med 117 procent till 17 553 (8 086) TSEK, tillväxten av nettoomsättningen var 74 procent. Motsvarande kostnadsökning var endast 7 procent vilket påvisar en mycket trevlig skalbarhet. Orderstocken, orderingång som vid periodens slut ännu ej intäktsförts som nettoomsättning, ökade med 85 procent till 12 725 (6 897) TSEK. Merparten av orderstocken var vid periodens slut fakturerad, eftersom prenumerationerna normalt faktureras årsvis i förskott.

Noterbara händelser under kvartalet oktober - december 2020

• XMReality har tecknat ett partneravtal för återförsäljning av XMReality Remote Guidance med Nippon Telegraph and Telephone Solutions, vanligen benämnt NTT.
  • XMReality har tecknat ett treårsavtal med Saab AB, som tillhandahåller lösningar globalt för militärt försvar samt civil säkerhet, för användandet av Remote Guidance. Det initiala ordervärdet uppgår till cirka 1 600 TSEK.
  • XMReality har signerat ett två-års ’Licensing and Service Agreement’ med Baxter Medical AB som tillhandahåller medicinteknisk utrustning och läkemedel. Till att börja med kommer mjukvaran att användas av det nordiska säljteamet för Advanced Surgery som leder den initiala piloten.
  • XMReality har mottagit en order från IMI divisionen Hydronic Engineering avseende XMReality Remote Guidance och supporterande hårdvara
  • XMReality och Zebra, med huvudsäte i Illinois, USA, har inlett ett partnerskapsavtal för att erbjuda XMReality Remote Guidance med Zebras bärbara lösningar.
  • Cytiva, tidigare GE Healthcare Life Science, har ökat sitt användande av Remote Guidance genom att beställa ytterligare licenser för global implementering inom hela sin verksamhet.
  • XMReality har inlett ett partnerskapsavtal med Guohui Anchuang, en leverantör av digitala lösningar för industriella plattformar och RealWear (en global leverantör av smarta glasögon).
  • Esko, ett globalt företag aktiva inom förpackningsindustrin och med huvudkontor i Gent, Belgien, har lagt en order på XMReality Remote Guidance för en period av minst två år.

Noterbara händelser efter kvartalets utgång

• XMReality har under början av januari lanserat flera nya funktioner för XMReality Remote Guidance. Produktutvecklingen är kunddriven och de nya funktionerna inkluderar bland annat möjligheten att bjuda in icke-användare till flerpartssamtal
  • Panasonic Homes, ett dotterbolag till Panasonic Corp., verksamma inom bostadsbranschen med kompetens inom bostadsbyggande, genomförde nyligen sitt första projekt utanför Asien med en leverans av en förkonstruerad prototypbostad till Nya Zeeland. På grund av reserestriktioner användes XMReality Remote Guidance för att leda den första etappen av byggnadsuppförandet på distans från Japan.

Länk till sidan där rapporten återfinns: https://xmreality.com/investors/finansiella-rapporter-analyser-och-dokument/

Denna information är sådan som XMReality är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-11 08:30 CET.

Jörgen Remmelg, VD XMReality
E-mail: jorgen.remmelg@xmreality.se

XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem eller förhindra att de uppstår. Produkten används i globalt i mer än 60 länder. ABB, Nestlé, Electrolux, Sidel, Hexagon, Bühler and Minibea Intec är några av de mer än 90 kunderna. XMReality är baserat i Linköping och USA och är noterat på Nasdaq First North Growth Market (ticker: XMR). För mer information, besök: www.xmreality.com