XMReality bistår exportföretagen under Coronakrisen

Spridningen av Coronaviruset påverkar nu företag globalt och har medfört både restriktioner för resor samt rekommendationer om att jobba hemifrån. Detta slår hårt mot verksamheter som exempelvis service och reparationer av teknisk utrustning som kräver expertkunskap som många gånger inte finns lokalt. XMReality erbjuder därför påverkade företag att kostnadsfritt använda tjänsten XMReality Remote Guidance under en förlängd provperiod under Coronakrisen. Detta för att experter effektivt skall kunna ge teknisk support på distans utan att behöva resa.

Att kunna ge snabb och effektiv tekniksupport till kunder eller kollegor är avgörande för företagens konkurrenskraft och i vissa fall även för att hålla igång livsnödvändig infrastruktur. XMReality har nu bestämt sig för att hjälpa företag vars verksamhet har påverkats av restriktioner för resande. Mer information om erbjudandet samt kontaktinformation finns här.

XMReality Remote Guidance gör att man kan kommunicera betydligt mer effektivt på distans än tidigare. Förutom rena videosamtal kan man även peka och demonstrera hur olika åtgärder skall utföras. Med hjälp av expert som kopplar upp sig från distans kan lokala arbetare felsöka och reparera maskiner och apparater på samma sätt som om experten stod vid sidan om och förevisade hur de skall göra. XMRealitys lösning används redan i över 40 länder, däribland Kina. Genom att den mottagande parten inte behöver särskild hårdvara eller mjukvara för att få instruktionerna blir tillgängligheten maximal. Allt som behövs på plats är en mobiltelefon med internetuppkoppling.

”Vi är glada att kunna hjälpa till i krisen”, säger Johan Castevall, VD på XMReality. ”Vi ser att många företag är hårt drabbade av effekterna från Coronaviruset och vill till följd av detta stötta dem och underlätta deras verksamhet. ”, säger Johan.

XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem eller förhindra att de uppstår. XMRealitys kunder finns främst inom industrin såsom ABB, Siemens Industrial Turbomachinery, Electrolux och Bombardier. XMReality är baserat i Linköping och är noterat på Nasdaq First North Growth Market (ticker: XMR).  För mer information, besök: www.xmreality.com